גבר, שינו את הכללים ולא סיפרו לך?

"הממזרים שינו את הכללים ולא סיפרו לי!" – מיוחס לספירו אגניו ((ספירו תאודור אגניו (Spiro Agnew), או בשמו המקורי, ספירוס אנגנוסטופולוס (9 בנובמבר 1918 – 17 בספטמבר 1996) – סגן נשיא ארצות הברית בתקופת כהונתו של הנשיא ריצ'רד ניקסון בין השנים 1969-1973. לאחר קריירה מטאורית ומצליחה, הוא נאלץ להתפטר מתפקידו ולפרוש מהחיים הפוליטיים עקב אישומים בהעלמת מס ולקיחת שוחד.)).

רמון והנשיקה, קצב ומעשי האונס, אייל בן-ארי והסטודנטיות – כל מיני דברים שפעם היו… לא מותרים, ממש לא מותרים, לפחות לא רשמית, אבל… העלימו מהם עין כל עוד אפשר היה – היום כבר לא. הדיונים שהתפתחו לאחרונה על שילוב נשים באמנויות לחימה, בתפוז (123), כאן אצלי ובבלוג של אל הלב), היו, מסתבר, רק קצהו הנגלה של הקרחון; מסרים ומיילים שקיבלתי מאחורי הקלעים הראו לי שיש הרבה נשים עם בטן מלאה על מורים שונים (גברים) ויחסם לנשים. הערה שכתבתי בסוף הודעה באחד הדיונים (("סיפרה לי מישהי במייל על מורה, מוערך ובעל שם, שנהג להעיר הערות שוביניסטיות ולספר בדיחות סקסיסטיות לפני ואחרי שיעורים. לא בזמן השיעור, אז היה קורקטי לגמרי, אבל התנהגותו לפני ואחרי יצרה אווירה מסויימת בקבוצות אותן לימד. "במפתיע", הרבה תלמידות לא נשארו אצלו…" )), הקפיצה תלמידות של שלושה מורים שונים לנזוף בי על שסיפרתי על המורה שלהן – הן היו בטוחות ש"עכשיו הוא יידע שדיברתי אתך" וחששו מתגובתו. האמת היא שהתכוונתי דווקא למורה רביעי, עליו שמעתי מתלמיד גבר – אבל נראה שהכובע הזה בוער על יותר מראש אחד… בדיון הראשון, השתתפתי; בשני בעיקר קראתי (למרות שהתחלתי אותו), בשלישי, אולי החשוב יותר, לא השתתפתי עד עכשיו, אבל חיכיתי לניצוצות. והם הגיעו.

השאלה של "העגום" לגיטימית – מה אני יכול כבר ללמוד מעבודה עם אישה? הוא קיבל תשובות שונות, לגיטימיות גם הן. ואז הגיעה התגובה הזאת, של אחד הכותבים האינטליגנטיים והמוערכים בפורום, והדיון שאחריה הראה שבעצם יש מי שנמאס לו מהענין הזה של נשים ואמנויות לחימה וכל השאר – תנו לעבוד כמו שצריך לעבוד, ותשתלבו בעבודה הרגילה כמו גברים או שתפסיקו להציק (למען הסר ספק, זו הפרשנות שלי – אבל ההודעות כתובות בפורום וכל אחד יכול לקרוא). ואני בטוח לגמרי שהוא לא לבד בתחושה הזו.

כי שינו את הכללים, הממזרים. הרי תמיד סיפרו בדיחות סקסיסטיות על בלונדיניות ומזכ(ק)ירות ופקידות פלוגתיות ונשים שלא יודעות לנהוג; ותמיד היו סרטים וסרטונים של פורנו-לייט על כל דבר וענין ((יש טענה שאומרת שאם דבר כלשהו קיים, יהיה איפשהו באינטרנט פורנו על הנושא)), אז מה קרה? פתאום אסור לצחוק קצת? אסור להתבדח? למה אתמול כן ועכשיו פתאום לא?

אז זהו, ששינו את הכללים. זה לא שאסור להתבדח, וכמו שכתבה בייבי יי גם לבדיחות סקסיסטיות יש מקום וזמן שהן מתאימות ומצחיקות, אבל לא בכל מקום, לא בכל זמן ולא – ממש לא – בלי שום הקשר ברור, בדיון על שילוב נשים באמנויות לחימה. ושוב, אני לא מדבר על אדם מסוים אחד, כי מאחורי הקלעים אני שומע כל פעם על עוד מורה שמתחיל עם תלמידות ((לא רק עם שלו, ולא רק מעל גיל 18)), על עוד מורה שלוחץ יד (של אישה) ואז מלטף קצת, על עוד מורה שבשיעור עם תלמידות יפות אומר ש"מותר להוריד את החלק העליון של הגי ((בגד אימון יפני))"…

שינו את הכללים כי נמאס. שינו את הכללים כי אפשר. כי אם קודם אישה שהתלוננה זכתה לבוז, לטענות שהיא "מופקרת" ו"שונאת גברים", עכשיו ((למרות שהיא עדין זוכה לטענות האלה)) גם מקשיבים לה, ותובעים, ומרשיעים. שינו את הכללים כי יש נשים שחושבות ש"זכות האדם לכבוד" כוללת בתוכה גם את זכות האישה לא להיות אובייקט מיני כל הזמן לכל גבר, ובעיקר, בעיקר, כי אפשר. כי זכויות לוקחים ((לוקחות)), בכוח אם צריך, אחרת לא מקבלים אותן. גברים לא היו חושבים שיש דבר כזה "הטרדה מינית" – ושזה לא בסדר שיש דבר כזה – אילו נשים לא היו צועקות; גם אם המטריד עצמו מזועזע (למה?) כשזה קורה לאמו, אשתו, אחותו או ביתו, זה לא מפריע לו לעשות זאת לאמו-אשתו-אחותו-ביתו של אחר. אבל בעיקר, שינו את הכללים בשבילנו. לא בשבילנו הגברים, בשבילנו האנשים. בשביל שנהיה בני אדם. ואפילו אם זה רק בשביל שאימנו, אחותנו, אשתנו וביתנו לא יעברו את הזבל הזה בעצמן – זה שווה את המאמץ.

התחלתי ללמוד שיאצו אחרי שלוש שנים בטאי-צ'י, ומאז הם בשבילי אחד; ואחד הדברים עליהם שמו דגש בלימודי השיאצו בתמורות, היה נושא הגבולות בטיפול והרגישות לנושא של הטרדה מינית. לפעמים אני שוכח שלא כל מי שעוסק באמנויות לחימה הוא גם מטפל, או לפחות למד לטפל, אבל זה תחום שחייבים להזכיר אותו, להעלות אותו ולדון בו: יש דברים שלמורה/מאמן/מדריך אסור לעשות, ויש שלא כדאי לו לעשות, ויש דברים, שגם אם אינם פליליים, הם פשוט טמטום.

מה אסור?

אסור לאנוס, אסור לבצע מעשה מגונה ((לגעת נגד רצונה)), אסור להטריד מיניתאסור להעלים עין כשאחרים עושים זאת בנוכחותך או בידיעתך.

מה לא כדאי?

לא כדאי לפלרטט. לא כדאי להתחיל עם כל אישה שנותנת לך כבוד כי אתה מורה מוערך ((במיוחד אם אתה נשוי)), כשאישה לוחצת לך יד כדאי לשחרר את היד בזמן ולא ללטף אותה, כדאי לשמור בדיחות סקסיסטיות למתי שהן מתאימות (או לפחות למתי שאין נשים בסביבה), לא כדאי ליצור בקבוצה אווירה של "מילואימניקים חרמנים", וממש, ממשממש לא כדאי לבגוד באשתך –  ובמיוחד לא עם נשים נשואות.

למה זה לא כדאי?

  • כי זה מרחיק ממך תלמידות ((כלומר (גם) הכנסה));
  • כי זה גורם לך להיראות שוביניסט פרימיטיבי;
  • כי תמיד עלולה לבוא מישהי שתבין אותך "לא נכון" ותחשוב שאתה אנס ותתבע אותך;
  • כי אם אשתך תדע זה עלול לעלות לך בגט;
  • כי הרשת זוכרת המון, המון זמן, ואם אתמול היו עוטפים את הדגים בחדשות על קלונך, מחר תגלה שבפורום או בפייסבוק או בבלוגים זוכרים הכל ולא נותנים לשכוח, וכל מי שיכניס את שמך לגוגל יגלה את כל הטענות נגדך. גם אם הכל היה שקר, גם אם כבר שילמת את חובך לחברה, גם אם זה היה מזמן ויש התיישנות.

וגם כי מנהגים כאלה מבטיחים שדווקא אלה שהכי צריכות הגנה עצמית, לא יישארו אצלך מספיק זמן כדי להרוויח משהו מהידע שלך. לא חבל?

מה סתם מטומטם?

לא להבין ששינו את הכללים.

כי שינו אותם, ספירו, שינו אותם. ואם לא סיפרו לך קודם, כדאי שתדע: מה שאתמול עבר בשתיקה, מחר עלול לשלוח אותך לכלא, או לקומם עליך את כל העולם (ואשתך), או סתם לגרום לך להיראות כשוביניסט גס-רוח. אפילו אם אתה ממש לא כזה.

 

עדכון, 25.02.2011, 00:50:

כדי למנוע אי-הבנות, אני מאמץ (עם התאמות כהבנתי) את גישתו לתגובות של יואב קרני:

תגובות יתקבלו ברצון, אך אם לא יהיו ענייניות, יימנעו מהתקפות אישיות וינוסחו בשפה מנומסת, הן יימחקו.
המגיבים מתבקשים להזדהות, ולהשאיר כתובת דואל אמתית.
הכתובת לא תיראה בעמוד, היא נועדה לאימות בלבד.
תודה.

 

עדכון, 25.02.2011, 23:10:

למען הסר ספק:
ההיכרות שלי עם יעקב דסקאלו (daskaliano) היא רק דרך מה שכתב בפורום. אף אחד מהמיילים שקיבלתי על התנהגות לא נאותה של מורים, לא דיבר עליו. לא כתבתי בשום מקום שהוא מתייחס רע לנשים, מעבר לציון הודעה שכתב בפורום לעיני כל. כתבתי את הפרשנות שלי להודעה האמורה, וכתבתי ברור שזו הפרשנות שלי:

"ואז הגיעה התגובה הזאת, של אחד הכותבים האינטליגנטיים והמוערכים בפורום, והדיון שאחריה הראה שבעצם יש מי שנמאס לו מהענין הזה של נשים ואמנויות לחימה וכל השאר – תנו לעבוד כמו שצריך לעבוד, ותשתלבו בעבודה הרגילה כמו גברים או שתפסיקו להציק (למען הסר ספק, זו הפרשנות שלי – אבל ההודעות כתובות בפורום וכל אחד יכול לקרוא). ואני בטוח לגמרי שהוא לא לבד בתחושה הזו.
…..
ושוב, אני לא מדבר על אדם מסוים אחד, כי מאחורי הקלעים אני שומע כל פעם על עוד מורה ש…, על עוד מורה ש…, על עוד מורה ש…"
עד כאן מתוך הרשימה.

ושוב, למען הסר ספק: ב"עוד מורה ש…", אין הכוונה לדסקאלו.
אני לא מכיר את דסקאלו ואין לי מושג איך הוא מתייחס לנשים, בתור מאמן או בתור אדם.
אני יודע רק מה הוא כתב בפורום (למשל כאן), ואת זה כל אחד יכול לקרוא בעצמו ולשפוט לפי הבנתו.

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • לי לביא רמירז  ביום 24 בפברואר 2011 בשעה 18:16

    שוב מודה לך מקרב לב, דוד, על הקול השפוי והלב הרחב.
    רשומה זו חשובה לגברים ונשים כאחד.

    אהבתי

  • דוד כפרי  ביום 24 בפברואר 2011 בשעה 18:32

    מדברים על זה:
    1. בפורום אמנויות לחימה: http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=148&MessageId=150058684

    2. בפורום אמנויות לחימה קלאסיות: http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=1262&MessageId=150058707

    אהבתי

  • Ben  ביום 24 בפברואר 2011 בשעה 21:02

    בלמה לא כדאי שמת כל מיני 'מקלות' עונשין. איך תיראה, הרשת זוכרת, זה יעלה לך בגט.
    לא כדאי כי זה לא מכבד אותך כמורה ואת המקצוע שאתה מלמד
    לא כדאי כי אם מורה לאומנויות לחימה לא יודע להבין בין כחול לירוק, כל שכן בין שחור ללבן, אז מי כן?
    כי רוב הסיכויים שאתה כן יודע שזה לא כדאי, אבל חושב שעבורך זה בסדר, וקיים סיכוי שככה אתה גם נוהג בכביש, ובעסקים ועם העובדים ועם הילדים. לך מותר. זה רוחבי.
    לא כדאי כי זה לא מכבד את מי שאתה כאדם
    כי זה לא נקי, והלכלוך מצטבר.

    אהבתי

  • avivsky  ביום 24 בפברואר 2011 בשעה 21:06

    תודה דוד,
    נראה לי שהרשימות שלך על הנושא יעזרו להניע תהליך של "שינוי הכללים" בקהילת אמנויות הלחימה.

    אביב

    אהבתי

  • עידו לם  ביום 24 בפברואר 2011 בשעה 23:57

    אני נגד כול ההבנה הזאת כלפי נשים, יש בה מעט מאוד תועלת והרבה נזק.

    אהבתי

  • דוד כפרי  ביום 25 בפברואר 2011 בשעה 0:47

    כדי למנוע אי-הבנות, אני מאמץ (עם התאמות כהבנתי) את גישתו לתגובות של יואב קרני:

    תגובות יתקבלו ברצון, אך אם לא יהיו ענייניות, יימנעו מהתקפות אישיות וינוסחו בשפה מנומסת, הן יימחקו.
    המגיבים מתבקשים להזדהות, ולהשאיר כתובת דואל אמתית.
    הכתובת לא תיראה בעמוד, היא נועדה לאימות בלבד.
    תודה.

    אהבתי

  • גל  ביום 25 בפברואר 2011 בשעה 4:46

    תודה דוד
    זה אכן נושא חשוב ומסובך להתייחסות (כמו שמוכיחות התגובות בפורומיים). והתודה היא בעיקר על ההתמדה ששומרת את הדיון בחיים. אני חושב שחלק מהזעם יוצא על שברשומה אתה מתייחס לרמות שונות כאילו מתקיים מדרון חלקלק בין הערה סקסיסטית דרך פלירטוט, ניצול יחסי מורה-תלמיד ועד לאונס ממש. אני לא חושב שזה המצב ויכול להיות שהעמדת הדברים כך מונעת ממי שהעיר הערה כזו לקבל את הביקורת ולשנות ממנהגו.
    במילים אחרות: יש להפטר מהקטרים ולדבר עם הקומקומים.

    אהבתי

  • חנן כהן  ביום 25 בפברואר 2011 בשעה 17:46

    דוד – "עידו לם" הוא טרול ידוע. וידוע של מאכילים טרולים. מוחקים את התגובות שלהם או שלא מגיבים.

    [WORDPRESS HASHCASH] The poster sent us '0 which is not a hashcash value.

    אהבתי

  • דוד כפרי  ביום 25 בפברואר 2011 בשעה 23:15

    עדכון, 25.02.2011, 23:10:

    למען הסר ספק:
    ההיכרות שלי עם יעקב דסקאלו (daskaliano) היא רק דרך מה שכתב בפורום. אף אחד מהמיילים שקיבלתי לא דיבר עליו. לא כתבתי בשום מקום שהוא מתייחס רע לנשים, מעבר לציון הודעה שכתב בפורום לעיני כל. כתבתי את הפרשנות שלי להודעה האמורה, וכתבתי ברור שזו הפרשנות שלי:

    "ואז הגיעה התגובה הזאת, של אחד הכותבים האינטליגנטיים והמוערכים בפורום, והדיון שאחריה הראה שבעצם יש מי שנמאס לו מהענין הזה של נשים ואמנויות לחימה וכל השאר – תנו לעבוד כמו שצריך לעבוד, ותשתלבו בעבודה הרגילה כמו גברים או שתפסיקו להציק (למען הסר ספק, זו הפרשנות שלי – אבל ההודעות כתובות בפורום וכל אחד יכול לקרוא). ואני בטוח לגמרי שהוא לא לבד בתחושה הזו.
    …..
    ושוב, אני לא מדבר על אדם מסוים אחד, כי מאחורי הקלעים אני שומע כל פעם על עוד מורה ש…, על עוד מורה ש…, על עוד מורה ש…"
    עד כאן מתוך הרשימה.

    ושוב, למען הסר ספק: ב"עוד מורה ש…", אין הכוונה לדסקאלו.
    אני לא מכיר את דסקאלו ואין לי מושג איך הוא מתייחס לנשים, בתור מאמן או בתור אדם.
    אני יודע רק מה הוא כתב בפורום, ואת זה כל אחד יכול לקרוא בעצמו ולשפוט לפי הבנתו.

    אהבתי

  • מעין  ביום 26 בפברואר 2011 בשעה 11:49

    אני חושבת שאחת הבעיות, לא רק ביחס לנשים, ולא רק בגלישה לאלימות באימונים (כי הטרדה מינית היא אלימות), היא המחסור במורים בוגרים. כיום צעירים רבים, אחרי כמה שנים של אימונים, ואחרי קורס מדריכים או בית ספר למאמנים בוינגייט, פותחים מועדון ומתחילים ללמד. הם יודעים אולי את הטכניקה מצויין, ויש להם הבנה של הספורט, אבל הם לא מורים, הם לא עברו דרך, הם לא למדו לוותר על האגו שלהם כאשר הם מלמדים, והמועדונים שלהם, והשיעורים שהם מעבירים, הופכים לכלי לפיתוח האגו שלהם. הם עסוקים בלהוכיח את עליונותם, אם מול מועדונים אחרים, או שיטות אחרות, ואם מול התלמידים שלהם עצמם. למזלי לא נתקלתי במורה שהעיז להטריד אותי מינית. אך נתקלתי בתלמידים שחשבו שזה מותר, ויצרו עבורי אווירה לא נאותה באימונים.
    וכל אלו שטוענים שנשים הן פחות טובות ואין מה ללמוד מהם – נתקלתי בגברים רבים שחשבו כך. אלו שחשבו שאין מה ללמוד ממני בגלל היותי אישה, אכן לא למדו דבר.

    אהבתי

  • elvis18  ביום 26 בפברואר 2011 בשעה 16:44

    רשמת ואני מצטט – "שינו את הכללים כי יש נשים שחושבות ש"זכות האדם לכבוד" כוללת בתוכה גם את זכות האישה לא להיות אובייקט מיני כל הזמן לכל גבר"

    אני חושב שאישה לא צריכה להיות אובייקט מיני בכלל ,בתור הגדרתה כאישה ,אני חושב שכל אדם שהוא יפה ונחשק החברה מגדירה אותו כאובייקט מיני,אבל זא תלא הגדרה שצריכה להיות מיוחסת דווקא לנשים ועוד יותר מכך ,אם אתם מדברים על כבוד לאישה אז רצוי מאוד שאישה אף פעם לא ייוחס לה הביטוי הזה כי הוא מאוד מאוד סטיגמתי ומאוד לא מכובד ,אז אישה לא צריכה להיות מבחינתי אוביקט מיני בשום צורה שהיא ..במערכות יחסים ,אישה וגבר מנהלים יחסים אינטימיים אין זה אומר שחברתו היא אובייקט מיני ,גבר שמציק לבחורה כדי להתחיל איתה בחוף ים ,לא תמיד חושב שהבחורה היא אובייקט מיני ,אני לא אוהב את ההגדרה הזאת בכלל ,כי זה כאילו חסכת לגברים ולנשים את כל המעבר ,והשארת רק גירויים חיצוניים ,אני מקווה שאתה מבין שהמצב כיום בחברה .,הוא שגברים הם לא פחות אובייקטים כאלה מאשר נשים ,יש כאלה שמוחמאים מכך ויש כאלו שלא ,אבל אני חושב שזה לא נכון המונח הזה ,ואובייקט מיני נשמע לי כמו בחור שחושב על סטייק כשהוא רעב ,וכשחושבים על זה ממש טוב …זה נשמע ממש רע

    אהבתי

טרקבאקים

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.