תנורו של גלילאו

אני לא מבין הרבה בתלמוד, אבל יש בו דברים מעניינים שמראים כיוון חשיבה. למשל

חושב על תנורו של עכנאי והמשתמע ממנו. יש מחלוקת בין רבי אלעזר לחכמים. רבי אלעזר אומר, אם הלכה כמותי יוכיח זה, וזו, ואלה וכל מה שהוא אומר מתגשם למול עיני חכמים; קם רבי יהושע ועונה לו "לא בשמים היא", ומוסיף רבי ירמיה, "שכבר נתנה תורה מהר סיני, אין אנו משגיחין בבת קול, שכבר כתבת בהר סיני בתורה: "אחרי רבים להטות".

כלומר, אם מקבלים את הסיפור כמתאר מציאות, רבי אלעזר מראה לחכמים הוכחות מן העולם לצדקתו, ועונים החכמים שמרגע שנתנה תורה אין לחפש הוכחות בשום מקום אחר מלבדה.

גם לא אם ההוכחות עומדות מול עיניהם ללא עוררין.

והרי לכם, בלי טלסקופ ובלי ירחי צדק, משפט גלילאו, אלף שנים קודם; והרי לכם כל דיון על מדע מול דת או יותר נכון, מציאות מול דת מאז עד היום: "שכבר נתנה תורה מהר סיני, אין אנו משגיחין בבת קול", ולא בגיאולוגיה, ולא באסטרונומיה, ולא באבולוציה ולא בפיזיקה, ולא בשום דבר אחר.

הכתוב בספר התורה, קודם למציאות בעולם. הדיון ההלכתי הזה מדגים את כל הדיונים בין אנשי מדע לאנשי דת, מגלילאו עד היום, בנצרות, באסלאם וביהדות.

– – –

תנורו של עכנאי – ויקיפדיה
https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%95_%D7%A9%D7%9C_%D7%A2%D7%9B%D7%A0%D7%90%D7%99

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: