99 תנועות

23:29. התחלה.

התנועה הראשונה בטאי-צ'י, בכל השיטות שראיתי, כמעט זהה; בתנועה השניה כבר יש הבדלים גדולים. אצלנו, אם בתנועה הראשונה תנועת הגוף אנכית לגמרי, למעלה-למטה, בתנועה השניה היא סיבובית לגמרי – גם-כן על ציר האורך של הגוף אבל סביבו, לא לאורכו. והיא תמיד היתה לי סוג של חידה, כי אם בתנועה הראשונה למעלה מכניסים אויר ולמטה מוציאים, איך מחלקים את הנשימה כאן?

בשנים הראשונות, המורה תמיד אמר: בתנועה הראשונה למעלה מכניסים למטה מוציאים, אחר-כך תעזוב את זה. אל תתייחס.  לא יודע מה זה עשה לאחרים, לי זה היה כמו להגיד "אל תחשוב על סוס לבן" – אין סיכוי שאחשוב עכשיו על משהו אחר. לקח לי הרבה זמן להניח, ועוד זמן לתפוס שבעצם הוא אמר שם עוד משהו, שלא שמעתי כי הייתי עסוק ב"אל תתייחס" – הוא אמר גם "לנשום טבעי".

לקח לי עוד זמן, הרבה זמן, להבין מה זה אומר, ושה"טבעי" הרבה יותר חשוב מה"אל תתייחס".

לנשום טבעי. ברמה הכי ראשונית ופשוטה – עוד לפני שמתחילים לדבר על נשימת סרעפת או בטן ואם ההוצאה אקטיבית או פאסיבית – זה אומר קודם כל לא לעצור את הנשימה. 99 תנועות, לא משנה מתי אתה מכניס ומתי מוציא, רק לא לעצור את הנשימה. לתת לה לזרום בלי עצירה. זה אמור להיות פשוט…

23:29. התחלה.

אם לתנועה הראשונה יש איזשהו וו להיתלות עליו, לדעת שאם את זה אני עושה נכון אז כל השאר ילך בסדר (כתבתי על זה אתמול), בשניה אין לי. זה מסתדר או שלא, יותר טוב או פחות, ומה שבא ברוך הבא. אחריה כבר יש הפרדה לצדדים ולקדימה ואחורה וכל השאר, אבל כאן עוד הכל סביב המרכז, ימינה למעלה, מרכז למטה, שמאלה למעלה, מרכז למעלה, וממשיכים.

אני מגיע לסוף החצי הראשון ושם לב שאני לא זוכר איך הגעתי אליו. מתחיל לשחזר את התנועות בקאטה כדי להיזכר אם עשיתי או דילגתי, ומגיע למסקנה שכנראה שעשיתי, אבל חשבתי על משהו אחר. אז ממשיך לחצי השני, ולקראת הסוף זה שוב קורה – דילגתי על תנועות? אני לא זוכר שעשיתי קטע של כמה דקות… אז אולי לא עשיתי אותו? אני ממשיך עם הקאטה, מזכיר לעצמי להסתכל על השעון בסוף. זמן טוב לקאטה הוא חצי שעה. בדרך כלל הייתי עושה קצת יותר מהר. כמה שהנשימה יותר זורמת, יותר איטית,כך אפשר להאיט גם את תנועת הגוף. בסוף הקאטה אני אסתכל בשעון, לבדוק כמה זמן (=תנועות) חסר לי.

23:59. סיום.

כנראה שלא החסרתי, אבל הראש טייל במקום אחר מזה שבוא היו השאריות.

לטיפול בהמשך…

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

