מה נשים חושבות על הגנה עצמית לנשים?

ברשימה האחרונה הפניתי לדיון בפורום אמנויות לחימה בתפוז, שהתחיל בהודעה של אישה שבקשה להתייעץ מה כדאי לה ללמוד כדי להתגונן; עלו דעות שונות והשרשור הפך לדיון על הדרישות מלימוד הגנה עצמית לנשים; כולם הסכימו שיש יחסית מעט מאוד נשים בתחום (בהשוואה לגברים), כולם הסכימו שככל שכמות ה"מגע המלא" באימון גדולה יותר כך אחוז הנשים קטן יותר, וכולם הסכימו שיש קבוצות בהם אחוז הנשים גבוה בהרבה מהממוצע, למרות שאחוז המגע המלא גבוה. חילוקי הדעות  נגעו להבדלים בין גברים לנשים ולשאלה עד כמה אפשר "ללכת לקראת" הנשים בלי לאבד לגמרי את המטרה (יכולת התגוננות אמיתית מול תוקף אגרסיבי) – או לחילופין, חלק טענו (כמוני) שבגלל החינוך שנשים מקבלות ויחס החברה לנשים "חזקות", אין ברירה אלא לאפשר לנשים להתחיל את הדרך בסביבה מוגנת ומעצימה הרבה יותר ממה שנחוץ לרוב הגברים.

ובכל הדיון הזה, קולן של הנשים כמעט שלא נשמע, וכאשר נשמע – כמעט שלא זכה להתייחסות. לבושתי, גם לא ממני.

וזה חבל מאוד, כי עם כל הידע המלומד והנסיון בהדרכה, אף גבר לא יודע איך אישה מרגישה כשהיא נכנסת בפעם הראשונה למקום בו מלמדים אמנות לחימה: מה יגרום לה להישאר? מה יבריח אותה? מה יקשה עליה להתמיד? מה יעזור לה להתמיד למרות הקושי?  ("הבן של קנגה", מורה (גבר) לקראטה קיוקושין, עלה על כמה נקודות חשובות. מן הסתם יש עוד)

אז החלטתי לרכז כאן את תגובות הנשים שהיו מפוזרות בשרשור על פני הודעות שונות בתגובה להודעות שונות; שתים מהמגיבות גם מלמדות אמנות לחימה והגנה עצמית לנשים.

לפני שאתן לתגובות הנשים לדבר בעד עצמן, אוסיף רק שחבל לי שבפורום אמנויות לחימה בתפוז, במיוחד בדיונים כאלה, קולן של הנשים הרבות העוסקות בהדרכת אמנויות לחימה לנשים בארץ מזה שנים, כמעט אינו נשמע. כל מדריכה שאי פעם פתחה קבוצה יודעת הרבה יותר על מה יגרום לנשים להמשיך להתאמן – ומה יגרום להן להפסיק – מהמנוסה שבמאמנים הגברים, ואם קולן יישמע ברמה הוא עשוי להביא לשינוי. נשים הן 50% מהשוק בארץ, וכל מדריך שיבין איך להכניס לקבוצתו עוד תלמידות יזכה, לכל הפחות, בתוספת הכנסה – שלא לדבר על מצווה.

=================

תגובה ראשונה, דוקא לא ממגיבה בפורום אלא מסר שקיבלתי מ"קוראת סמויה" שהעדיפה להישאר בעילום שם; המסר מובא כאן באישורה:

נשלח על ידי: **************
אל: דוד כפרי
נושא: שילוב נשים בא"ל
אמרת שזה לא רק עניין של גרעין קשה של נשים, אבל זה הרבה כן.
ככל שיש יותר בנות, יותר נעים לי. דבר ראשון, זה מנטרל את המחשבות בסיגנון "אם אני הבחורה היחידה בחדר כנראה שעשיתי משהו לא בסדר". דבר שני, זה מעלה את אחוז האנשים שאני יכולה לעשות איתם ספארינג בלי לפחד (יצא לי לעשות ספארינג עם בנות מפחידות, אבל פחות…)
ברור שצריך גם שהמאמן יהיה קשוב, אבל חלק מהסוד הוא פשוט % בנות גבוה מלכתחילה. ואם יש גם בנות ברמה גבוהה – אז בכלל נהדר.
בהקשר הזה, אני יכולה להגיד בתור אישה, שמה שאני צריכה מהמאמן זה שיוודא שלא יפוצצו אותי, שלא ילחץ עלי לעשות קרקע ושיימנע מהערות שובניסטיות. אבל בעצם את זה כל אחד צריך מכל מאמן.
דיון מעניין!

=================

תגובה ראשונה בפורום עצמו, מאת "בייבי יי, "
בייבי יי עוסקת בארניס – אומנויות לחימה פיליפיניות   http://www.arnis.co.il , ומדריכה להגנה עצמית לנשים
שאלה מצויינת יש לציין…
יש כאן אין ספור התייחסויות, ואני אתן כאן את דעתי האישית בלבד.
אני קוראת כאן הרבה על נשים בא"ל, ומה היחס של הנשים (קטן מין הסתם) אבל הבעיה היא, שאנו רואים את העולם שלנו, התחום שלנו, הדוג'ו שלנו, ושוכחים, שנערה ממוצעת, ואשה ממוצעת, פשוט אין לה שום נגיעה או רצון להתקרב לתחום, עקב כל הסיבות שציינת, שהן נכונות.
כן, אני מודעת לכך שיש נשים בא"ל, גם א"ל פחות רכות, וגם ב-bjj אגרוף וכו…אבל מעט, והן לא מייצגות.
בעמוד הקודם היה לנו דיון על חוגי בנים בנות, ונאמרו שם דברים מאד נכונים. ולכן אני חושבת שמגיל צעיר יש ללמד נשים ונערות שזה מותר, זה בסדר, וזה אחלה כייף שבעולם ! שלא מנחילים ערכים אלו, מגיל צעיר, ככה זה מקשה על נערה/אשה ממוצעת, לרצות אפילו, להתקרב לתחום הנ"ל, שהיא מתבגרת. נתנו כאן בעבר אין ספור דוגמאות, איך החברה מחנכת בנות צעירות, וכמה זה יוצר פער בעתיד. אין צורך להרחיב על כך.
שתי התייחסויות אחרות:
1. האם נכון להתחיל בקבוצה מעורבת ? דעתי האישית, במידה והבחורה אינה דתיה, או עברה ארוע טראומטי, אני כן ממליצה על קבוצה מעורבת, לא רואה בכך שום פסול. אבל כמובן שזה תלוי בכל אשה ורצונה.
2. לגבי נשים ועבודת קרקע. זה נכון שיש נשים בתחום (שאפו על כך ! ) אבל, לבחורה שעוסקת בא"ל, שלא שמה דגש רק על קרקע קשה להתאמן עם גברים, זה מביך, ולוקח לא מעט זמן להתרגל. זה אפשרי, אבל הרבה יותר קשה. אז קל וחומר לבחורה שלעולם לא עסקה בא"ל…זר (גבר) לא יבין זאת, שבחורה מגיעה ורוב המשפטים יתחילו במשפט: עכשיו את שוכבת על הגב ומפסקת רגליים.(התחלת תרגיל בסיסי)..מה לעשות.
=================
תגובה שניה, גם מאת בייבי יי:
שלום רון בייבי יי
אתה בעצם מאשש את דברי, נשים, שעסקו בג'ודו, במיוחד אלו שהתחילו בגיל צעיר יחסית, רגילות יותר לעניין של המגע, ואז הכל מצויין, וההבדלים הם מינוריים.
אולם, השאלה שלנו היא – כיצד אפשר להכניס נשים, שלא עסקו לעולם, בסוג א"ל כלשהיא, כן לתחום. אלו הן כמעט הכלל לצערי.
ולהן יש יותר בעיה של מגע וכו וכו…
למעט בחורות שעוסקות ב-bjj באופן קבוע במשך תקופה ארוכה, האמן לי, שאין לך מושג מה עובר להן בראש בכל התנוחות הבסיסיות, אני מסכימה שבמהלך אימון, שהכל זורם ורץ להגדרתך, זה לא נעלם, ומתפוגג, אך הופך למשני…אבל, כמה בחורות כאלו יש ? כמה בחורות שלא התחילו בגיל מאד צעיר ניגשות דבר ראשון לא"ל בקרקע ? מעטות…
השאלה יכולה להיות אפילו פשוטה יותר : נסה לעשות סקר בקרב בחורות שכן עוסקות בא"ל, ולא עוסקות בא"ל עם קרקע באופן קבוע , האם תהיה להן בעיה, ואם הן יענו בחיוב, מדוע תהיה להן בעיה ?
=================
תוגבה שלישית, מאת לי לביא רמירז, מורה לאייקידו החיה ומלמדת בארה"ב:
דוגמא אחת לסקר ‬    לי לביא רמירז
התאמנתי בג'ודו במשך מספר שנים בשנות העשרה שלי, ואז לא היתה לי שום בעיה עם עבודת קרקע.
בשנה האחרונה התנסתי פעמיים ב- BJJ ואכן לא הרגשתי נח (במיוחד בהתחלה).
לא יכולה להסביר למה. התגברתי אמנם אחרי כרבע שעה, אבל בכל זאת לא הרגשתי לגמרי נח.
אז הנה כמה הכללות שקשה להמנע מהן:
נשים שגדלו רוב חייהן על "תהיי יפה, עדינה ואלגנטית" יעדיפו פעילויות כמו בלט, יוגה, טאי צ'י.
ילדות ניזונות מהרבה סיפורים שיבוא הנסיך ויציל אותן. כמעט ואין סיפורים בהן הן מצילות את עצמן.
החיצוניות (יפה, מטופחת, מושכת) מודגשת חזק ע"י הסביבה, בין אם זו שכונת יוקרה ובין אם שכונת עוני.
דברים אלה היו נכונים לאורך ימי ההיסטוריה, ואינני יודעת אם זו התנייה חברתית או משהו גנטי.
בכל מקרה, בדוג'ו שלי יש פחות מ-30% נשים, שזה יחסית אחוז גבוה מהממוצע, ואני חושבת שזה לאור העובדה שאני מורה-אישה וכן בגלל שאייקידו נחשבת לא"ל לא מעמתת, לא אגרסיבית ולא תחרותית.
לא נראה לי שאפשר לשנות את המצב אם החברה תמשיך להלעיט נשים במסרים כמו: להיות יפה חשוב יותר מלהיות חזקה, להיות מושכת עדיף מאשר להיות עצמאית, קוסמטיקה עדיפה על זיעה.
אז, הנה, שוב אנחנו חוזרים לחינוך וערכים…
=================
תגובה רביעית, מאת "גמדים קטנים":
את חושבת שיש קשר? גמדים קטנים
אני לא מבינה מה הקשר בין הרתיעה של נשים מאומנות לחימה (משהו שאני מאמינה שהתגברתי עליו) לבין הרתיעה מעבודת קרקע עם בנים (משהו שלא התגברתי עליו, למרות שניסיתי כמה פעמים).
אני גם תוהה האם גם בנים מרגישים את חוסר הנוחות שאני מרגישה בעבודת קרקע, כשהם עובדים איתי.
=================
תגובה חמישית, לי לביא רמירז:
אולי כן. לי לביא רמירז
אני חושבת שעבודת קרקע יש בה את הקושי הרב ביותר להסתגלות בא"ל. קשיים אחרים להסתגלות: מכות, סימנים כחולים, אגרסיביות, גבריות, פציעות ועוד.
ועוד לגבי אחוזים מהדוג'ו שלנו, אחוז הנושרות קטן בהרבה מהנושרים, כך שאחוז המתאמנות אצלנו הולך וגדל משנה לשנה.
איך להביא עוד נשים לא"ל? כמו שרובנו הסכמנו פה בשרשור – נושא לא פשוט.
אני מתחילה ללמד כיתת הגנה עצמית לנשים, שמתרכזת בעיקר בהיבטים הפסיכולוגיים והחברתיים.
אחד מתלמידיי, שהוא שוטר, ייתן חומר רקע על תקיפות, סיפורי הצלחה, סיפורים של תקיפות שלא נהדפו ותוצאותיהן, דיווח למשטרה ולגורמים אחרים וכו'.
אדבר על הבחירה בין להכנע ולהלחם, ועל המחירים שמשלמים על בחירה זו או אחרת.
ארחיב על ההתניות החברתיות עליהן חונכנו, ואיך לשבור דרכן במצב של סכנה, ניצול מיני, והטרדות למינהן.
אמליץ על בחינה פנימית מראש של "מה אני מוכנה לעשות אם…", ולקבלת ה-aftermath שנובע מהבחירה.
אתן מספר קטן ופשוט של כלים (שימוש בקול, תרגולות יד ריקה, ניצול הפלינצ', המלצה על כלי נשק והרתעה וכו').
אולי נשים אילו לא יגיעו להיות מתאמנות מן השורה (ואולי כן), אבל אני מקווה שלאחר הכיתה תראנה את הנושא מזוית שונה.
=================
תגובה שישית, של NAT:
שעניין המגע לא נעלם,אלא הופך למשני. תמיד יש ונשארים מצבים מסוימים שגם מישהי מנוסה תרגיש אולי קצת מוזר.
מניסיוני,כשרק התחלתי להתאמן בbjj, אני דווקא תמיד חשבתי שלשני בנים חלק מה"תנוחות" (כמו גארד) אמורות להיות יותר מביכות 🙂
מה שיכול לעזור בהתחלה לבחורה חדשה שכן רוצה ללמוד קרקע  – זה לעבוד עם בחורות אחרות בפעמים הראשונות ולאט לאט להתחיל להתרגל לעבוד עם בנים ,עם כאלה שיותר מנוסים ורגועים.
ככה או ככה, צריך לבוא עם ראש פתוח מלכתחילה ורצון ללמוד,ואז אחרי ההתחלה הקשה יחסית ואולי מביכה קצת,ברגע שמתחילים להכיר את המתאמנים האחרים ולהרגיש בנוח,המבוכה תייעלם והאימון יהפוך למהנה ומקצועי.
=================
באותו הדיון אבל במקום אחר, תגובה של "גמדים קטנים" להודעה הזו,  שכתב Boogieman :
אתה צודק, וכיף לקרוא‬    גמדים קטנים
לדעת שיש גם גברים שמקבלים את זה שהם לא מבינים…
אני לא מתאמנת בשביל הגנה עצמית, ואני לא אוהבת להתאמן בקרקע עם בנים. זה פשוט לא נעים לי, לא כי עברתי איזה חוויה קשה אלא כי אני לא אוהבת שנוגעים בי בנים (בהקשרים שאינם אינטימיים).
יצא לי לדבר על זה עם בנים, ורובם טוענים שלא היה מפריע להם לעשות תרגיל קרקע עם הומו מוצהר. יכול להיות – אבל גם להם היה הרבה פחות נעים לעשות תרגיל קרקע בקבוצה שבה כולם הומואים. איכשהו זה משנה.
(ההדגשה שלי, דוד כפרי)
=================
עד כאן "קול הנשים" בדיון ההוא. היו עוד הודעות שכתבו נשים אבל הן עסקו בדברים אחרים; אם החמצתי משהו, אפשר להשתמש בתגובות או במייל כדי לספר. אני מקווה שעוד נשים העוסקות בתחום יביעו את דעתן על הנושא ברשת (לא בהכרח בתפוז; הכל היום במרחק קליק אחד…). קולן יישמע, אם רק ישמיעו קול…
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

Trackbacks

להשאיר תגובה

