איך נגנוב את המדינה?

במכללת אחווה, בה אני לומד, השביתו אתמול את הלימודים מהשעה ארבע אחר הצהריים ויצאו להפגין נגד חוק האברכים. חשוב להפגין למען שוויון בחלוקת הנטל, אבל אני לא יכול שלא להשתחחר מההרגשה שמישהו משחק בנו, מתעתע בנו. לא רק בציבור הסטודנטים, בציבור הישראלי בכלל.

פעם, באיזו תכנית טלוויזיה בערוץ טבע על דובים באמריקה, ראיתי מומחה לדובים ממליץ מה לעשות אם נתקלת בדוב בטבע והוא מחליט לרדוף אחריך: לזרוק דברים מעליך ולהשאירם מאחור. לא רק כדי להוריד משקל, אלא כדי להסיח את דעת הדוב ממך – במקום לרדוף אחריך, שיבדוק מה יש לך בתרמיל, או במעיל. בינתים תפוס מרחק ממנו, התחבא או טפס על עץ גבוה (לא תמיד רעיון טוב, יש דובים שיודעים לטפס).

מטוסי קרב עושים שימוש בטכניקה דומה נגד טילים נגד מטוסים המחפשים חום, ומטילים מאחוריהם נורים.

ובעלי ענין כלשהם מסיחים את דעת הציבור מגניבה גדולה, ע"י שמפנים אותם להפגין נגד גניבה קטנה…

על מה אני מדבר? גילו גז מול חופי ישראל. 300 מליארד דולר של גז. מתוך זה, בעלי ענין רוצים שהמדינה תקבל כ-75 מליארד. כל השאר – לבעלי הון שגם עכשיו קשה לקרוא להם עניים. אם היחס היה הפוך – המדינה, כלומר אנחנו, נקבל 225 מליארד ובעלי ההון יקבלו 75 – הם עדין יתעשרו, והמדינה תוכל לקפוץ מדרגה, או עשר, ברמת החיים של כולנו. תחשבו על הכפלת תקציבי הבריאות, החינוך, התחבורה והשיכון, בתור התחלה. מלגות לסטודנטים? עם הכסף הזה, מימון מלא של לימודים עד תואר ראשון לכולם זה כסף כיס. ומה דעתכם על בית חולים חדש באשדוד, הוספת מערכות MRI לכל בתי החולים בארץ, הכפלת שכר המורים (למשוך מצויינים לתחום, מישהו? לא חשוב?), תיקון כבישים מסוכנים, מימון מערכת הסעת המונים בגוש דן… באמת צריך להמשיך?

אבל בעלי ההון רוצים להתעשר עוד יותר, ולעזאזל המדינה. ומישהו מפנה אותנו, הציבור, לכל מיני גניבות קטנות – כמו הודעת האוצר על הטלת מס על מלגות, שתוקנה היום – "במקרה", בלי שנשים לב לגניבה הגדולה מכולנו. כאילו צעק לנו מישהו שמכייסים אותנו, ובזמן שאנחנו רודפים אחרי הכייס מרוקנים לנו את כל הבית, ומעקלים את חשבון הבנק באותה הזדמנות.

כמה יקבל הציבור על-פי החוק הארכאי עליו מגנות חברות האנרגיה בחירוף נפש?

על פי ההנחה הרווחת בקרב מומחים בעולם, ביניהם גם המכון הגיאולוגי האמריקאי (USGS), שווי הגז בחופי ישראל עומד על 300 מיליארד דולר.

  • במצב הנוכחי:
    על-פי רמת התמלוגים והמסים הישירים הנהוגים כיום, רובו ככולו של העושר האגדי, בסך 225 מיליארד דולר, יינתן על-ידי המדינה לחברות הפרטיות, ורק מיעוטו לציבור.
  • אילו חברות האנרגיה לא היו מצליחות לטרפד את יוזמת הממשלה בשנת 2002:
    לו הייתה מאשרת הכנסת בשנת 2002 את החלטת הממשלה להעביר עד 60% מרווחי חברות האנרגיה לקופת המדינה, היה הציבור מקבל כ- 200 מיליארד דולר והחברות הפרטיות היו מסתפקות בכ- 100 מיליארד דולר.
  • כאשר יאומץ המודל החדש:
    כאשר יאומץ בארץ מודל חלוקת הרווחים אותו אנו מציעים (המבוסס על עקרונות המודל הנורבגי) – יקבל הציבור כ- 240 מיליארד דולר, והחברות המפיקות יקבלו כ- 60 מיליארד דולר, שהוא סכום מכובד, הוגן וראוי לכל הדעות.

סכום זה אותו יקבל הציבור בישראל, שהוא הבעלים של אוצרות הטבע הללו, שווה לפי 40 מהיקף הסיוע האמריקאי השנתי לישראל וכמעט כפול מהיקף הסיוע אותו החליט באחרונה האיחוד האירופי להקצות לפתרון המשבר ביוון המאיים על עתידה של אירופה כולה (150 מיליארד דולר).

בזמן שמישהו באוצר מנסה ליצור כאן  מעמד עבדים, בעלי ההון מנסים להפחיד אותנו שהם יקחו את הכסף למקום אחר; השתגעתם? מי יוותר על (מינימום) 60 מליארד דולר?! שום סיכוי, אין שום סיכוי שההפחדות האלה ימומשו. אבל בריחת מוחות מהמדינה כבר יש, כי המצב הכלכלי כאן קשה, המדינה מכלכלת חרדים ולא סטודנטים וזוג צעיר שמחפש לקנות כאן בית צריך למכור את נשמתו כדי לממן אותה. אמנם במדינות עולם שלישי מפגרות, כמו נורבגיה, השתמשו ברווחים מאוצרות טבע כדי לשדרג את המדינה כולה, אבל נראה שבישראל לא יחמיצו הזדמנות לנהוג כמו במדינה המתוקנת אנגליה, שם השתמשו בריווחי נפט כדי להוריד מסים ולהעשיר את העשירים, בזמן שהעניים נעשו עניים יותר.

וכמובן, יש מי שמפעיל לחצים על המערכת הפוליטית, שחס וחלילה לא תעשה את עבודתה ותדאג לציבור בוחריה; טוב שלא כולם נכנעים ללחצים האלה.

קשה, קשה לי להשתחרר מההרגשה שמישהו שם רוצה שלא נבין, כי הכסף שרוצים לתת לחרדים הוא לא באמת הבעיה. מול כספי הגז, זה כלום. הבעיה היא שגונבים לנו את המדינה, ומפנים אותנו לרדוף אחרי כייסים.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • גל  ביום 2 בנובמבר 2010 בשעה 16:03

    אמת ויציב
    עכשיו מה?

    אהבתי

  • איש התרנגולת האיום  ביום 2 בנובמבר 2010 בשעה 16:11

    החישוב שלך מופרך כי אתה מתחיל אותו מרגע שהמשאב נמצא. אתה לא לוקח בחשבון שמלכתחילה נלקח כאן סיכון גבוה, וסיכון שווה כסף, המון כסף.

    60 מיליארד דולר הוא "סכום הוגן"? מה זה אומר בכלל? אתה אולי מתכוון לומר שזהו סכום עצום, וזה נכון, אבל הגינות אינה פונקציה של גובה הסכום. אם יש לך עשרה מיליון שקלים ואני שודד ממך 100K שקלים, אני יכול להשתמש באפולוגטיקה שלך על מנת לטעון ש9.9 מיליון שקלים הוא "סכום הוגן". אבל זה לא סכום הוגן, הסכום ההוגן שמגיע לך הוא 10 מיליון, והסכום ההוגן שמגיע לי (במערכת הסגורה הזו של 10 המיליון) הוא אפס. מה שאני מנסה לומר זה שהסכמים יש לכבד – זה הדבר ההוגן לעשות.

    אבל אם לא בהגינות עסקינן, אלא בפרגמטיזם: בטווח הארוך ההצעות שלך עשויות להזיק. משקיעים לא יקחו סיכון כספי גבוה בידיעה שבהפסד רק הם ינזקו (אתה הרי לא מציע לכלכל יזמים מופסדים, נכון?) ושעם גילוי ראשון של רווח תוקף ההסכם יקורקר. (וזה עוד מבלי לדבר על האופטימיות שאתה מגלה ביחס לשאלה מה תעשה המדינה עם הכסף).

    אהבתי

    • דוד כפרי  ביום 2 בנובמבר 2010 בשעה 20:57

      המדינה משנה את עול המסים כל הזמן. נגיד בנק ישראל משנה את הריבית כל הזמן. כשאתה לוקח הלוואה המבוססת על ריבית בשווי מסויים, הממשלה מכניסה לך יד לכיס בכל שינוי של שער הריבית (שמעת על נפגעי המשכנתאות?). רק אתמול העלו את מחיר הדלק. זו זכותה של הממשלה.

      60 מליארד דולר זה רחוק מאוד מהפסד למשקיעים בגילוי הגז. מדינות "נאורות" וקפיטליסטיות לא מהססות לדרוש אחוזים דומים ממגלי אוצרות טבע. http://www.israel-restart.com/%D7%9C%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%93-%D7%9E%D7%94%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9D

      איך שלא תסתכל על זה, תשובה לא יפסיד כסף. הוא אולי ירוויח פחות, אבל לא יפסיד. אילו היתה המדינה מלאימה את השדות, הוא היה מפסיד. עד כמה שאני יודע, איש לא הציע דבר כזה. אולי צריך, שיקבלו פרופורציות…

      =============
      לצערי, אני מסכים אתך לגבי האופטימיות. יותר סביר שהכסף, גם אם יגיע למדינה, יילך להעשיר את תשובה ושות' בדרכים אחרות מאשר שישמש לבניית בתי חולים, כבישים, אוניברסיטאות וכו'. גם על זה צריך להיאבק.

      אהבתי

  • מיכאל  ביום 2 בנובמבר 2010 בשעה 18:06

    מדהים לראות איך מישהו חסר ידע זורק מספר לגבי שווי הגז שיש מול חופי ישראל וזה עובר כמו טלפון שבור בין הבלוגים.

    אין 300 מיליאד דולר של גז מול חופי ישראל, יש פוטנציאל (והוא אמור להתחלק בין ישראל, לבנון, סוריה, קפריסין ומצרים)
    אז כמה יש בוודאות?
    בנתיים המאגר היחידי שגילו בוודאות מול חופי ישראל הוא מאגר "תמר" בגודל 8TCF, כאשר מחיר הגז כיום הוא 3.4 מילארד דולר לTCF. אם ננקה את ההצואות החיפוש והפקה מגיעים לרווח של 2 מיליארד לכל TCF. או סה"כ 16 מיליארד דולר.

    אהבתי

    • דוד כפרי  ביום 2 בנובמבר 2010 בשעה 20:43

      המכון הגיאולוגי האמריקאי:
      מול חופי ישראל יש גז טבעי בשווי 300 מיליארד דולר

      בחודש מרץ 2010 פרסם המכון הגיאולוגי האמריקאי (USGS) ממצאי סקר עתודות נפט וגז באזור "הלבנט" (ישראל, סוריה ולבנון). עורכי הסקר מעריכים כי עתודות הגז באזור הן בהיקף של כ-3.5 טריליון מטר מעוקב של גז טבעי בר השבה וכן כ-1.7 מיליארד חביות נפט. הדו"ח מציין שאלו מאגרי גז מהגדולים בעולם.

      ערכם הכלכלי של מאגרים אלו נאמד בכ- 700 מיליארד דולר. הנחת העבודה המבוססת היא שמדינת ישראל חולשת על כ-40% מאזור זה, שערך מאגרי הגז המצויים בהם עומד על כ-300 מיליארד דולר. אומדנים אלו נתמכים גם בהערכות העדכניות של חברת נובל אנרג'י (יוני 2010), השותפה לקידוחים בשדות "מארי" (ים תטיס), "תמר" דלית" ו"לוויתן".
      http://www.israel-restart.com/%D7%91%D7%9E%D7%94-%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%91%D7%A8-%D7%95%D7%9C%D7%9E%D7%99-%D7%96%D7%94-%D7%A9%D7%99%D7%99%D7%9A

      לסיכום: סך ***כל המאגרים*** מוערכים בשווי 700 מליארד דולר.
      החלק ***של ישראל** שווה 300 מליארד.

      אהבתי

  • אסף ב.  ביום 2 בנובמבר 2010 בשעה 18:40

    שלום דוד. שמעתי את הטענה הזו בכמה מקומות ואני לא מסכים איתה עקרונית כי העניין הוא הרי לא הכסף עצמו. לא איזה שלם שהוא בדיוק סכום חלקיו אלא השלם היותר גדול, כלומר מסגרת המחשבה שבה הכסף מתגלגל. אני חושב שההפגנה אתמול, גם אם הססמאות היו טיפשיות ושגויות לפעמים היא בעיקר אמירה מול אמירה. אמירת הסטודנטים – אנו נחשבים ומבחינה אזרחית פרופר, למה לא – אולי אפילו חשובים יותר. לחינוך ולחיי הרוח שלנו ולניסיון לקיים את עצמנו תוך כדי רכישת חינוך ודעת יש לא פחות אם לא יותר לגיטימציה וצריך לראות גם חיזוק חיובי לזה מהצד המוסדי. במקום זה תקצוב מתמיד של החרדים בתואנת כגון שהם שומרי שלומי אמוני ישראל – נו. זה מעליב ומרתיח. אנו שומרים על עצמנו בכל המובנים – גם חינוכית. אנו אזרחי המדינה הדמוקרטית. לא מדינת ההלכה היהודית ולא מגיע לנו יחס של מיעוט נרדף. זה הרעיון. האמירה המשתמעת של הממשלה. היחס שלה לאזרחיה ותיעדופם לפי מערכת ערכית לא ברורה כ"כ.

    אהבתי

    • דוד כפרי  ביום 2 בנובמבר 2010 בשעה 21:09

      אני מאוד מסכים עם אמירת הסטודנטים, הבעיה שלי היא התחושה שמישהו דוחף את חוק האברכים, ומעשים אחרים, כדי להסיח את הדעת מדברים יותר קריטיים.

      השיטה היא "הפרד ומשול". סטודנטים נגד אברכים, ישראלים ותיקים נגד עובדים זרים, ימניים נגד שמאלנים – שניים רבים והשלישי זוכה…

      אהבתי

  • אזרח.  ביום 2 בנובמבר 2010 בשעה 19:31

    המדינה נגנבה מזמן.כאשר התותחים רעמו,

    http://www.haaretz.co.il/hasite/objects/pages/PrintArticle.jhtml?itemNo=674603

    כאשר הציבור התעסק בזוטות כלכליות ,בסמלים ובזהויות ,ההפרטות והעברת הנכסים הציבוריים לידי המעטים המשיכו בעוז.

    אהבתי

  • אזרח.  ביום 2 בנובמבר 2010 בשעה 19:44

    The REAL owners of this country – George Carlin

    ישראל,ארה"ב ,אותה המגמה והדינמיקה.

    אהבתי

  • רני  ביום 2 בנובמבר 2010 בשעה 20:08

    אכן איש תרנגולות. שאני קורא או שומע את המשפט: "הסכמים יש לכבד" אני מפסיק לקרוא. כגימלאי, כמעט כל ההסכמים שהיו לי עם מדינת ישראל הופרו, בוטלו נמחקו. כנ"ל הבנקים, כנ"ל העיריות. כשמחוקקים חוק מסויים זה הסכם בין המדינה והאזרחים שמתכננים חייהם בהנחה שהחוק מתקיים כמו הבטחה. אין דבר כזה בישראל. החל מחוקי הבנקאות וכלה בחוקי בניין ערים הכל משתנה נהפך מבוטל.

    בהמשך יותר הזוי. אף אחד לא קורא ליזמים להפסיד אף אחד לא גורם להם להפסיד. בכלל כרגע כשהפוטנציאל ידוע במקום כל יזם שיברח יבואו שנים.

    הנה בגלל התחרות כבר נפתחה תיבת פנדורה ומימן הסוחר בנפט וגז לא משלם בכלל מיסים בישראל רק במצרים. רק מה בחיים הוא לא יגור במצרים בודאי לא עם משפחתו.

    אהבתי

  • אמיר  ביום 3 בנובמבר 2010 בשעה 9:36

    דוד

    בעוד שאני מסכים איתך ביחס לעיקרון, אני מאוד חשדן ביחס למיספרים:
    כתבת ששווי המאגר הוא 300 מליארד דולר, אך מה הן העלויות של שאיבתו מהאדמה בעומק הים והעברתו לכאן?

    לכן, אני איתך בהתייחסות לטענה שהגז הזה, הוא משאב של המדינה ולכן של כלל אזרחיה, ובהתאם, מגיע למדינה תשלום רב על קנייתו ממנה (זהו אקט השאיבה).
    הטוענים על רטרואקטיביות מתבקשים להסביר מדוע למדינה מותר לשנות שיעורי המס, שיעורי הפנסיה, התיכנון העירוני וכו' וכו'

    אני רק חושב שבהחלט צריך להיזהר, בקביעה של גובה המס, כך שלא נישאר עם משאב ששווה המון, אבל לא כלכלי (ריווחי) לשאוב אותו.

    בעיני, הנושא הזה לא קשור בכלל לנושא של החרדים. אלו הן שתי בעיות קיומיות שונות שמאיימות על המדינה, כפי שאני הייתי רוצה לראות אותה:
    * יצירת טייקונים ששולטים בכולנו מעקיפין
    * יצירת קבוצת אוכלוסיה ענקית שנתמכת על ידי השאר לקיומה וכך עוצרת את כולם

    אמיר

    אהבתי

    • דוד כפרי  ביום 3 בנובמבר 2010 בשעה 9:43

      אמיר,
      אין לי התנגדות להטיל את המס על הנטו.

      לגבי החרדים, שים לב לסיפור על הדוב – זה הקשר (שאני רואה) בין שני הדברים (ובין תמלוגי הגז ובין עוד הרבה דברים אחרים). למי שרוצה להרוויח כמה שיותר, כדאי להטיל בדרכו של הציבור כמה שיותר הסחות דעת.

      אהבתי

  • אמיר  ביום 3 בנובמבר 2010 בשעה 18:32

    דוד

    לא הצעתי להטיל את המס על הרווח, זהו פתח לעשיית רווחים על חשבוננו (עסקים חיים בברוטו-לפני מס ולא בנטו-אחרי מס, והטייקונים נעשו כאלו משום שהם מעולים בעסקים).
    אם המס יהיה על הרווח בלבד, תגלה מייד שהבארות בכלל לא רווחיות, אולי הבארות ימכרו את הגז שלהן לחברה זרה על מנת שהיא "תעבד אותו" ובדרך תכפיל את מחירו, אם כי, עם להודות על האמת, די בטוח שאני לא מספיק מתוחכם כדי לדעת איך זה בדיוק יקרה.

    ביחס לסיפורו של הדוב – יש בו משהו.

    אמיר

    אהבתי

  • טל  ביום 21 בנובמבר 2010 בשעה 11:00

    בניגוד למה שהוצג בתקשורת ורק בימים אלה מתברר לציבור
    הרחב, מי שמחזיק בזכויות על מאגרי הנפט והגז הוא הציבור
    באמצעות השותפויות שנסחרות בבורסה.

    השותפויות האלה הוקמו על מנת לגייס כסף מציבור המשקיעים
    למטרת חיפושי גז ונפט. בתמורה השותפויות מחוייבות לחלק
    את רווחיהן לציבור. דגש על מחוייבות!

    כך שלמעשה הציבור נהנה מרוב הרווחים רק שהכסף זורם הישר
    לכיסו ולא לכיס הממשלה. דרך אגב, מטרת הממשלה היא לנתב
    את הכסף אל קרן השקעות שתשקיע מחוץ לישראל במטרה למנוע
    את "המחלה ההולנדית" – אינפלציה.

    דבר נוסף ששוכחים להציג בכל הדיונים על התמלוגים והמיסים
    הוא המס שמוטל על מחזיקי היחידות בעת חלוקת הרווחים.

    זהו מס בגובה המס השולי של אותו מחזיק ומהווה מקור הכנסות
    לא מבוטל למדינה.

    אהבתי

    • דוד כפרי  ביום 21 בנובמבר 2010 בשעה 14:49

      טל,
      ממתי "הציבור" = "ציבור המשקיעים"?

      אולי אתה השקעת בחיפושי הגז, אני ודאי שלא. אני לא מכיר אף אחד שכן – אבל הגז עצמו (לא ההשקעה בחיפושו) שייך למדינה, כלומר לאזרחי המדינה, כלומר הרווחים מהגז צריכים גם הם להגיע אל אזרחי המדינה.

      שים לב: לא רק אל ציבור המשקיעים בחיפושי הגז, אלא אל כל האזרחים.

      מטרת הממשלה היא לנתב את הכסף החוצה? אולי. אני לא כלכלן ולא תפקידי להגיד לממשלה מה לעשות עם הכסף – אבל לא חסרים פרוייקטים לאומיים שאין להם תקציב, החל מהקמת בתי חולים במקומום בהם אין (אשדוד, מישהו?), עבור דרך הקטנת מספר התלמידים בכיתות בתי הספר, המשך בשיפור תשתיות כבישים, חשמל ומים בפריפריה וכלה בפרוייקטים דמיוניים כמו תעלת הימים. זה כסף שצריך להיות מוצא בארץ, לטובת כולנו.

      שים לב, כולנו.
      לא רק ציבור המשקיעים.
      כולנו.

      אהבתי

טרקבאקים

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.