שמונה הבלים פוסט מודרניסטיים

את אבשלום אליצור היכרתי באוניברסיטה המשודרת של גלי צה"ל, מתישהו לפני כעשרים שנה, כשהעביר שם סדרה של הרצאות בשם "זמן ותודעה", שיצאו יותר מאוחר כספר. הייתי מגיע לעבודה, שומע את החצי הראשון של ההרצאה בכל יום רביעי בזמן שהייתי מכין את הטרקטור ליציאה לפרדס, ואחרי כחצי הרצאה מדליק את הטרקטור – לצערי – ונאלץ להמיר את המשך ההרצאה בשאון המנוע. אבל החצי ששמעתי נשאר לי בראש מספיק זמן בשביל לחפש את הגרסא המודפסת של ההרצאות בהוצאת האוניברסיטה המשודרת, שלוש שנים יותר מאוחר, כשהשתחררתי מצה"ל.

לא רק שלא התאכזבתי, זה ספר שאני עד היום מדי פעם חוזר אליו.

אליצור כתב על שמונה הבלים פוסט-מודרניסטיים ואני שותף לדעותיו, בהסתייגות שברפואה המשלימה יש אמנם שטויות אבל בפירוש לא רק שטויות. מומלץ!

http://www.hayadan.org.il/wp/elizurpm-241002/

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • חייש  On 5 ביוני 2008 at 12:55

    מה שהוא עושה זה להחזיר את התינוק לגיגית, ואז ליצוק לגיגית חזרה את המים המלוכלכים.

    אין ספק שכשלוקחים את הפוסט מודרניזם לקיצוניות, אז לשום דבר אין ערך אמת אובייקטיבית ואי אפשר להגיד שום דבר בעל משמעות על עולם התופעות, אלא רק על התרבות. וזה בהחלט היגד בעייתי.

    אבל מה שהציף את הרעיונות הפוסט מודרניים הם חטאי המודרנה. ברור שישנו מדע אובייקטיבי, אבל המדע עדיין מגויס בהרבה מקרים לטובת האידאולוגיה. מוסדות המדע והמדינה עדיין מגויסים לטובת מטרות שאינן "אובייקטיביות" אלא "בשירות" תפיסות מסוימות.

    אה, ותרבות המערב אכן חתומה על רוב ההרג וההרס.

    אהבתי

  • עמית  On 5 ביוני 2008 at 13:21

    אהבתי מאד את "זמן ותודעה" – ספר מעולה ומעורר מחשבה שמלווה אותי עד היום.
    אבל חלק גדול מההערכה שרחשתי לאבשלום אליצור בעקבות הספר הזה פגה כשקראתי לפני כשנה את הרשימה על "ההבלים הפוסט מודרניסטיים".
    רציתי אז לכתוב בבלוג שלי רשימת תגובה ולהפריך אחת לאחת את כל הטענות של אליצור, אבל לא היה לי זמן… אולי עוד אגיע לזה.
    בינתיים, מאד בקיצור, אבשלום אליצור בעיקר מראה (לפחות לי) ברשימה הזו שהוא אינו מבין מה זה פוסטמודרניזם, מה מקורו ועל איזה צורך "אינטלקטואלי" הוא בא לענות.

    אני מסכים עם חייש (ואוהב את המטאפורה) של להחזיר את המים המלוכלכים לגיגית עם התינוק. רק לא ברור לי פה מה התינוק ומה המים… מצד שני, לא בטוח שאני מבין מה זה מדע אובייקטיבי. בהחלט – יש מציאות אובייקטיבית, אבל לא ברור לי מה הכוונה במדע אובייקטיבי… אבל זה כבר סיפור אחר. אולי ביום מן הימים אני אכתוב תגובה הולמת.

    אהבתי

  • דוד כפרי  On 7 ביוני 2008 at 22:43

    חייש –
    תרבות המערב היא המנצחת – צבאית וכלכלית – במאות האחרונות, לכן קל להאשים אותה. אבל יפן עברה תוך כמה עשורים מבדלנות והסתגרות קיצוניים ללאומנות ותוקפנות קיצוניים לא פחות, ואת מעללי היפנים בסין אי-אפשר להפיל על התרבות המערבית.

    באותה המידה אי-אפשר להפיל על המערב את השימוש שעשו המצרים והעיראקים בנשק כימי נגד אויביהם, את השואה הארמנית ואת השמדת הפנדה והקרנף ע"י סוחרי "תרופות" לרפואה סינית.

    עמית –
    אתה מסכים עם חייש אבל לא מבין מה התינוק ומה המיים? אז עם מה בדיוק אתה מסכים?

    במשך שנה לא היה לך זמן להפריך את מה שכתב אליצור?
    נו, שוין.
    לא אעצור נשימתי, אבל גם לא אטרח להגיב מעבר לזה.

    אהבתי

  • kodamsa  On 15 באוגוסט 2008 at 21:36

    קראתי בשקיקה, ומצאתי שם הרבה חומר למחשבה, שעוד יעבור עיבוד בימים הקרובים.

    היית חסר בגשקו.

    אהבתי

  • דוד כפרי  On 16 באוגוסט 2008 at 17:15

    חסר לי…
    😦

    אהבתי

להשאיר תגובה

