פרסומת לקונסטרוקטה

אני מאלה ש(כמעט) לא שומעים ולא רואים פרסומות; באינטרנט הפיירוול חוסם חלק וה-Ad blocker של הדפדפן חוסם את השאר, טלוויזיה אני לא רואה ורדיו אני מכבה או מעביר ערוץ כשהפרסומות מתחילות. פרסומות מרגיזות אותי במניפולציות שלהן על תשומת הלב, ב"עבודה בעיניים" על השכל הישר ("כל ניחוש נכון זוכה", 69…) ובנסיון להוציא ממני כסף, אבל בעיקר בכך שהן יוצרות ומטפחות את האשליה שאם רק אקנה XYZ, כל חיי ייראו אחרת, יהיו אחרת, אהיה אחר.
חברות הפרסום מנצלות כל אמצעי אפשרי כדי לגרום לנו לחשוב כך, כי בזה תלויה פרנסתם. פרנסה זה דבר לגיטימי, אבל את זה יגידו גם גנבים, שודדים, סוחרי סמים וסרסורי זונות… יש גבול ללגיטימיות של אמצעי הפרנסה.

לכן, כשפרסומת כלשהי מוגזמת, ראוי למחות עליה.

ידידה שלחה אלי את המייל הבא, ואני מביא לעיונכם:

לכ' משרד הפרסום גי' פי אס
פקס 03-6083442
הנידון: תלונה על פרסומת לקונסטרוקטה
לחברת הפרסום שלום, 
בפרסומת נשמעים גבר או אשה דוברי עברית משובשת במבטא זר, פיליפיני או גנאי. הם מועסקים בעבודות משק בית, הכוללות טיפול בילדים, שטיפת כלים וכביסה. העובדים מספרים על העבודה הרבה שהם נדרשים לה. הם פונים למעסיקיהם בכינויים "לֵידי", "סניור", "מדאם". בפרט, כאשר הם מספרים על כמויות הכביסה שיש להם לעשות, הם מבקשים-שואלים את המעביד/ה – "יש קונסטרוקטה – אני מבסוטָה", גם כשהדובר הוא גבר. לסיום הפואנטה – "קונסטרוקטה – באה לעבוד".
מה הבעיה ?
1. העסקת עובדים זרים מהמדינות המופיעות בפרסומת, בכל עבודות משק בית המוזכרות, היא עבירה על חוקי המדינה. העובד יגורש והמעסיק ייקנס.
2. העברית המשובשת מלעיגה את העובדים הזרים.
3. אופי העבודה המצוין בפרסומת הוא של שפחה או עבד- בית: טיפול בילדים, נקיון, כביסה, רחיצת כלים, בלי סוף.
4. הפניה למעסיק בכינויי הכבוד המופרזים, "אדון" בשפה זרה מדגישים את יחסי העבד-אדון.
5. "יש קונסטרוקטה- אני מבסוטה" – האמנם ? האמנם נפתרו כל בעיותיהם של העובדים הזרים, מהגרי העבודה ? אינם תחת סכנת גירוש, כאשר מעסיקם אינו חפץ בהם עוד, גם אם רשיונם תקף ? האם אינם חוששים יותר מפריצה לדירותיהם על ידי המשטרה באישון לילה, כליאת שוא ללא צו מעצר, העסקה ללא דמי ביטוח לאומי, הסתה נגדם מצד הרשויות כ"גורמים לאבטלה" ולפשיעה, למרות שיעורם הנמוך מאד בה ביחס לשאר האוכלוסיה, ועוד ?
6. ולסיום הפואנטה "באה לעבוד" – האם זו בדיחה על חשבון אותם אנשים שעוזבים את משפחתם למשך שנים, כדי לעבוד בכל עבודה קשה שהיא כדי להבטיח להם עתיד פחות נואש, או קריצה שבעצם אותם עובדים זרים הם בעצם עצלנים?

פרסומת זו גורמת לנו רגשות קשים כאשר אנו שומעים אותה. היא מבזה ציבור חלש שאין לו כל יכולת להתגונן, מאחר שאינו מאזין לרדיו ואין לו פוליטיקאים שיתקוממו על ההשפלה ועל ההצגה הסטראוטיפית והרדודה.
אופי יחסי עבד-אדון והפרסומת בכללה על כל תכניה היו מתאימים אולי לדרום אפריקה בשיא האפרטהייד, או לדרום הגזעני של ארצות הברית לפני עשרות שנים, אך אין לה כל מקום כאן.

העובדים הזרים אינם בדיחה, והם לא הגיעו לעבוד כאן כדי לשעשע ולפרנס את מחלקת ה"קריאטיב" שלכם. אנו בטוחים שלא הייתם מעזים ללעוג כך לעולים מאתיופיה, מתימן, מולדובה, הודו או מכל מדינת עולם שלישי אחרת, שעושים מאמצים כבירים להגיע לישראל כדי לזכות באיכות חיים ברמה מינימלית, גם אם יש להם מבטא קצת משונה והם עובדים במקצועות שאינם נאים לנו הישראלים הצברים.

להזכירכם, פרודיה או סטירה עושים על חזקים. לעשות צחוק ממישהו חלש ממך, שאינו יכול להתגונן או אפילו אינו מודע לכך שהוא הופך למושא ללעג, זוהי השפלה.

אנו דורשים את הסרת הפרסומת לאלתר.

בכבוד רב,
****

מודעות פרסומת
Both comments and trackbacks are currently closed.

תגובות

  • R  On 9 במרץ 2007 at 12:14

    גם אני משתדל להמנע מהשחתת זמן חיי הקצוב על פרסומות. לצערי בזמן נסיעה אני נאלץ לקלוט כמה, לא אסיר עניים מן הכביש ושלטי החוצות מתרבים.

    רובן המכריע של הפרסומות לא מוכר לך מוצר אלא אוירה סביב המוצר. תהיה מאושר אם תקנה. יש לא מעט פרסומות נלעגות ממש. אחת שעולה לי כרגע בראש היא פרסומת של אחת מחברות הסלולר- אסקייפ, יש לאן… החיים שלך יהיו מאושרים אם תקנה קופסת פלסטיק קטנה, שמדענים עוד לא סגורים סופית אם היא מטגנת או לא את המוח שלך, ותשלם כך וכך טבין ותקילין במסלול שאורכו שלוש שנים.

    יש לי עוד כמה אך לא אלאה העיקרון ברור.

    הפרסומת שאתה הצגת, אותה, אגב, איני מכיר, היא בזויה הרבה יותר. היא גזענית, היא מתנשאת והיא שיקוף מאוד לא נעים של החברה הישראלית.

    אני רק יכול לתאר לעצמי מה היתה התגובה אם בארצות הברית או אירופה מישהו היה מציג פרסומת נלעגת על כל העברינים הישראלים שעובדים במכירת תמונות, או יותר מזה, אם רשת חינוך פרטי הודית היתה מציגה פרסומת בסגנון: "תלמד אצלנו כדי שלא תגמור כמו אלה"- ואז מציגה תמונה של כמה מסוממים שמתנהגים בגסות לסביבתם. נחש איזו מכונת כביסה יש להם בבית…

    אהבתי

  • אורחת לרגע  On 9 במרץ 2007 at 23:37

    לפרסם באתר שלך מידע על דבר שבכלל לא שמעת בעצמך… ממש הפתעת, ולא לטובה.

    בתור אחת שכן שמעה את הפרסומת המדוברת, נראה לי שהידידה שלך ממש לא הקשיבה לפרסומת, או קמה על צד שמאל באותו היום או שסתם יש לה עצב רגיש, שריטה עמוקה או השד יודע מה.

    הפרסומת מביטה על כל העניין בהומור רב והיא כל כך חמודה ומשעשעת.
    דווקא העובדים הזרים בפרסומת מוצגים כמביני עניין, ואם באמת רוצים מוצר טוב שיקל על מטלות הבית אז העיצה שלהם היא לרכוש דווקא את המוצרים של החברה הזו. דווקא מהמקום של מביני עניין ובעלי דיעה.
    ולא ממקום שפתאום נגמרו כל בעיותיהם, כמו שציינה ידידתך, אלא שזה פשוט עוזר ומקל על העבודה.
    ואגב, יש עובדים זרים שכן יש להם היתר עבודה בארץ, אז למה דווקא להסיק שמדובר בעובדים הלא חוקיים?
    ודיי עם ההתייפיפות, באחוז גבוה מהבתים בארץ מועסקים עובדים שונים בעבודות הבית, ניקיונות וכן הלאה.ואין בזה שום פסול.
    הם ממש לא נמצאים שם ללעג אלא בדיוק ההפך.

    ואני הבנתי מהפרסומת שהמוצרים של החברה באים לעשות את העבודה "באה לעבוד" ולא העובדים הזרים.
    כך שאני ממש לא מבינה מניין הגיעה ההתקוממות של הידידה שלך אבל מה שבטוח זה שאתה הפתעת בגדול.

    אהבתי

  • דוד כפרי  On 10 במרץ 2007 at 7:01

    יש אנשים שאני סומך עליהם; הידידה הזו היא אחת מהם.

    את הפרסומת המסוימת הזו כן שמעתי, והתעלמתי כי זה מה שאני משתדל לעשות כשאני שומע פרסומות; כשהידידה שלחה אלי את המייל הזה, נזכרתי.

    אם כך הבנת את הפרסומת, כנראה שהפרסומאים הצליחו איתך. אני הבנתי אותה אחרת.

    אהבתי

  • hadaso  On 10 במרץ 2007 at 11:15

    הפרסומת המסויימת הזאת פשוט משקפת את המציאות המכוערת ולא יותר.
    לעומת זאת המכתב אינו מדויק:
    1. אין שום דבר בלתי חוקי בהעסקת עובדים ממדינות אלה (עם הרשיונות המתאימים). העסקת עובדים מכל מדינה אינה חוקית ללא הרשיונות המתאימים.
    2. עברית משובשת אינה מלעיגה אף אדם שעברית אינה שפת אמו – להפך.
    3. אופי העבודה אינו מעיד על מצב של עבדות – אופי התשלום ואופי הרשיונות שהמדינה מעניקה מעיד על כך.
    4. הפניה בצורה מכובדת מעידה רק על השתייכות הדמויות בפרסומת למחוזות תרבותיים יותר מארצנו (מכירים את זה?: שאלה: "איך אומרים באנגלית 'נהגוס'?" תשובה: "Sir").
    5-6. הפרסומת הזאת ממומנת על ידי מי שמפרסם מכונת כביסה, אבל מצליחה במקביל להעביר באמצעות סטירה משהו עח מצבנו החברתי. אין צורך "להוריד" אותה מלוח השידורים אלא לצטט אותה ולדון בה. המפרסם הצליח כאן לתרום לשיח הציבורי והתרומה חיובית. זאת אינה פרסוצת שלועגת לעובדים הזרים אלא למעסיקיהם.

    אהבתי

  • yamit23  On 10 במרץ 2007 at 17:13

    אתן תמיד כאן, או שהחברה / משרד הפרסום משלמים לכן כדי להגיב?

    דוד – מסכימה עם כל מלה ממה שכתבת.

    אהבתי

  • שירה בלטר  On 10 במרץ 2007 at 19:50

    http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=372&msgid=95149979

    אהבתי

  • אורחת לרגע  On 10 במרץ 2007 at 21:14

    דוד, לא ממש נראה לי שהפרסומאים "הצליחו איתי", כי זה שאני לא מסכימה עם הדרך בה פירשה ידידתך את הפרסומת, ומסתבר שגם אתה, עדיין לא אומר שמחר אני ארוץ לקנות דווקא את מוצרי החברה הזו.

    זה מדהים לראות איך אנשים שונים מפרשים בדרכים כל כך שונות את אותה הפרסומת.

    ימית, כן אני תמיד כאן, קוראת את מאמריו הנפלאים של דוד אך לא בהכרח כותבת.

    הדסו, מסכימה לגמרי שאם כולנו עסוקים כל כך הרבה בדיונים סביב הפרסומת הזו סימן שהמפרסמים אכן הצליחו לעשות את מלאכתם נאמנה.

    אהבתי

  • דוד כפרי  On 11 במרץ 2007 at 9:56

    כתבת:
    "זה מדהים לראות איך אנשים שונים מפרשים בדרכים כל כך שונות את אותה הפרסומת."

    תפקידם של הפרסומאים הוא לגרום לנו לחשוב על הפרסומת, אם לא על המוצר. בתחום זה, אין ספק שלא רק שהפרסומת הצליחה, אלא שהרשימה שלי עוזרת לה ולא מפריעה.

    מצד שני, אם הרשימה שלי תצליח לגרום לאנשים לחשוב על הנושא, הצלחתי…

    ושווה לראות מה ביל היקס אמר על פרסומאים:

    אהבתי

  • אורחת לרגע  On 13 במרץ 2007 at 22:20

    צחקתי מאוד… 🙂

    אהבתי

%d בלוגרים אהבו את זה: