יש אחריות, מי יתן סמכות?

שוב מדברים על בעיות משמעת ואלימות בבתי הספר, שוב מדברים על קיצוצים בתקציב, שוב יש תכניות של המורים מול תכניות של האוצר… לבית הספר יש אחריות מוחלטת על המתרחש בין כתליו, אבל המתרחש בין כתלי בית הספר לא תמיד תלוי במורים ובתלמידים בלבד; יש עוד גורם במשוואה.

בית ספר בישוב עשיר במרכז הארץ, כיתה ו'. אחת התלמידות מפריעה, עד כדי פיצוץ השיעור.
מורה: אם לא תפסיקי להפריע אני אתקשר לאבא שלך!
תלמידה: תנסי, הוא בחופשה בצרפת לשבועיים. (ממשיכה להפריע)
מורה: אז לאמא שלך!
תלמידה: תנסי, היא איתו בצרפת. (ממשיכה להפריע)
מורה: אז מי אחראי עליכם עכשיו? מי נמצא איתכם בבית?!
תלמידה: הפיליפינית.
(סופר לי ע"י תלמידה (אחרת) שנכחה בארוע)

בית ספר בישוב עשיר בדרום הארץ, כיתה ג'. תלמיד מרביץ הרבה, עד שהמנהלת מזמינה את אביו לשיחה יחד עם הילד.
מנהלת לתלמיד: אולי תסביר לי למה אתה מרביץ כל כך הרבה?
תלמיד: כי אבא אמר לי שאני צריך להראות לכולם שאסור להתעסק איתי. שיפחדו ממני.
האבא קורן מאושר.
(סופר לי ע"י המנהלת)

במקרה הראשון אין הורים שיקבעו גבולות של מותר ואסור (כלומר יש הורים, אבל הם פשוט אינם), במקרה השני יש אבא שמחנך את הילד להיות בריון. בשני המקרים מדובר בהורים שכסף לא חסר להם, ובילדים שלא חסר להם שום דבר חומרי (במקום שיש חסר חומרי, הבעיה לא פחות חריפה). אלה רק דוגמאות בודדות, קיצוניות, לחינוך לקוי או היעדר חינוך מצד ההורים; כשהתוצאות מתפרצות בבתי-הספר, נוטים לשכוח ששום דבר שתעשה "המערכת" לא יחזיר את הילדים להתנהגות תקינה, כל עוד אין דרך לאכוף על ההורים לשנות את הדרך בה הם מחנכים את ילדיהם.

לא שלא צריך להגדיל תקציבים, להקטין כיתות, לשפר משכורות למורים, להכניס כוח אדם איכותי ולהוציא לפנסיה מורים שחוקים וכו' – אבל כל עוד למערכת החינוך אין דרך להתמודד עם מקרים כמו אלה, הבעיות יישארו.
במצב הקיים, לא יפנו למשטרה על אלימות של ילד בכיתה ג' (שיגדל ויגיע לט' ולא יבין איך מה שהיה בסדר עד עכשיו פתאום עושה צרות), ומהסיפור ברור שעם האבא אין מה לדבר; ואת הילדה שמפריעה לא ירחיקו מבית הספר עד שיחזרו ההורים. שניהם יישארו בבית הספר ושניהם ימשיכו ליצור בעיות. 

הגיע הזמן לקנוס הורים על הונדליזם והאלימות של ילדיהם; הגיע הזמן לחייב הורים לילדים מתפרעים לשבת איתם בכיתה ולהשגיח על התנהגותם (אשתי, רונית אזרזר כפרי, עושה זאת כבר שנים בעבודתה כמורה בתיכון; מאוד יעיל); הגיע הזמן שהמערכת תוכל לקבוע סטנדרטים של התנהגות שמי שלא עומד בהם הולך הביתה, נקודה. הגיע הזמן להכריח את אלה מהורי ישראל ששכחו את תפקידם, לחנך.

כל עוד לבתי הספר אין אפשרות להעניש הורים על חוסר-חינוך, או חינוך לקוי, הבעיה הזו תישאר בעינה.
מי יתן למערכת החינוך מנדט לחנך את הורי ישראל?

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • בין רקה לרקה  On 31 בדצמבר 2006 at 0:59

    מי שיתן את המנדט הזה הוא אותו אדם שיעלה את שכר המורים לרמה שתגרום להורים לרכוש כלפיהם כבוד.

    אולי אז יאותו ההורים ללכת יד ביד עם המורה, ולא יד אחת עם ילדם נגדה.

    אחרי הכל, עולם המבוגרים הוא כלכלי, לא רק חינוכי.

    אהבתי

  • לנה  On 11 בינואר 2007 at 0:45

    אני אחת הבוגרות של החינוך הזה. כן,כן ,דוד, אני. כל הילדים בחצר (במוסקבה זה היה חילוק לחצר או בית ולא לשכונה) ידעו שלא כדאי להתעסק איתי, כי אבא שלי מלמד אותי להרביץ. אומנם זה נבע משיקול אחד ויחיד – הגנה עצמית. מעולם לא הייתי ביריונית. תמיד הייתי ועד עכשיו זה נכון "יותר מדי טובה" בעצם עכשיו אני אומרת "דיפלומטית". אני רואה על עצמי שהחינוך הזה לא שינה אותי בגרוש, הוא שינה רק את יחס אחרים כלפיי באותה תקופה. לעומת זאת עם אחותי העניין היה לגמרי הפוך. אותה כן עצרו ונזפו בה כי היא הפעילה אלימות יתר.

    כרגע ששתינו בוגרות אני מגיעה למסקנה שרוב הדברים בבן אדם זה תכונות שהוא בא איתם לעולם הזה – אפשר לרכך או להקצין אותם אבל לא לשנות. והאתגר החינוכי הוא למצוא את מתכון הזהב כך שהילד יצא בן אדם טוב.

    האם זה אפשרי?

    אהבתי

  • דוד כפרי  On 11 בינואר 2007 at 8:42

    את ילדיו להתגונן, לבין אב שמלמד אותם להשליט טרור מסביבם – וזה מה שהאבא בסיפור עשה.
    המנהלת שסיפרה לי על כך נתנה אותו כדוגמה למקרה של ילד שאי-אפשר לטפל בו בבית הספר כי החינוך שהוא מקבל בבית הפוך, ואין אפשרות ליישב בין הסתירות.

    אני מסכים עם המסקנה שלך, ולגבי השאלה אני חושב שזה אפשרי בחלק גדול מהמקרים. לא כולם, אבל חלק גדול.

    אהבתי

להשאיר תגובה

