"עין עין, קו מתוח, …

"עין עין, קו מתוח,

מרכאות וסיר נפוח,

סמך, סמך, קו כפוף –

והרי לכם פרצוף!"

ומזה אני רוצה להסביר משהו, על איך לומדים – ומלמדים – טאי-צ'י.

תלמיד חדש, שאין לו כישרון תנועתי מיוחד, רואה את המדריך וצריך לחקות את תנועותיו. זה הרבה יותר קשה ממה שזה נשמע – למדריך הרי לקח כמה שנים עד שהצליח לזוז כמו שהוא זז היום. זה קצת דומה למישהו שנכנס בפעם הראשונה לשיעור ציור, ומבקשים ממנו לצייר משהו כזה.

שיטת הלימוד אצלנו אומרת, שאם תלמיד מצליח "לצייר" 🙂 ולהגיד "זה ה"פרצוף" שצייר המדריך", והוא מסוגל לצייר כל פעם 🙂 בלי שיצא לו בטעות 😦 – מבחינתנו זה בסדר לשיעורים הראשונים. כל עוד התלמיד יודע "לצייר" את התנועה פחות-או-יותר אותו הדבר בכל פעם, יש לו על מה לעבוד בבית ויש לו איך להתקדם.

אפילו פיקאסו התחיל מקשקושים לא מאוד שונים מהשרבוטים שלי למעלה; ההבדל בין הפרצוף המגוחך שציירתי לבין זה, הוא בעיקר תרגול ותרגול ותרגול. המטרה שלנו בכל שיעור, היא לתת לתלמיד משהו – קו אחד או שנים בציור – להתאמן עליו.

זו הסיבה שאין טעם לתת לתלמיד בשיעור נסיון להתאמן עם כולם על הקאטה – כי הוא לא יוכל לשחזר אותה בבית. הפזמון מלמעלה מיועד להזכיר לילדים שלומדים לצייר, איך לצייר פרצוף סכמטי, כזה שממנו אפשר להתקדם, אולי, לרמה קצת יותר טובה, אבל צריך ללמוד לעמוד לפני שמנסים לרוץ.

"עין, עין, קו מתוח,
מרכאות וסיר נפוח,
סמך, סמך, קו כפוף –
והרי לכם פרצוף!"

זה, בעצם, מה שצריך לתת מדריך בכל שיעור – כל פעם שורה או שתים בפזמון, שיהיה לתלמיד על מה להתאמן בבית.

======================================

בלי קשר – סדנאות חץ וקשת במהלך חול המועד סוכות

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • Angel Eyes  On 8 באוקטובר 2006 at 11:01

    "זו הסיבה שאין טעם לתת לתלמיד בשיעור נסיון להתאמן עם כולם על הקאטה" – בשיטה הזו.

    בשיטות אחרות משתמשים גם בשיטות לימוד אחרות. ישנם מקומות שבהם תלמיד מתחיל פשוט מצטרף לקאטה. אני משער שאחרי שנה של אימונים יומיים בקאטה מסוימת, יודעים אותה, גם אם לא לומדים כמו אצלנו.

    כל זה, לא כדי לפסול את מה שאמרת, אלא להוסיף למשפט המצוטט כאן למעלה את המילה "לשיטתנו"

    חג שמח (-:

    אהבתי

  • שמוליק  On 8 באוקטובר 2006 at 12:04

    א. צ"ל "אפס, אפס, קו מתוח" ולא כמו שכתבת.
    ב. מה עם איזה קרדיט לבנאדם שכתב את השיר? (רמז, זה לא אתה)

    אהבתי

  • נמרוד  On 8 באוקטובר 2006 at 12:39

    "חיריק חיריק
    וו פתוח
    מרכאות וסיר נפוח
    סמך סמך
    קו כפוף
    והרי לכם פרצוף!"
    (א’ שלונסקי, "חכמת פרצוף!" מתוך עלילות מיקי-מהו).
    אבל דוד צייר עיגולים ולא נקודות בתור עיניים
    ולכן ה "עין עין" שלו מתאים יותר לציור

    אהבתי

  • דוד כפרי  On 8 באוקטובר 2006 at 22:41

    עיני מלאך – צודק, בבית ספרנו.

    שמוליק, נמרוד – תודה, לא היה לי מושג שזה שלונסקי. אני זוכר את זה מגן הילדים, ומעולם לא עלה על דעתי שזה יותר מחרוז לילדים…

    אהבתי

  • שי  On 23 באוקטובר 2006 at 17:22

    תודה.

    כמה פשוט, ככה מדויק.

    והמדריך שלי נוהג לצטט את המדריך שלו שאמר משהו כמו: "כל אדם יכול לטפס על האברסט, אם רק תסדר לו מדרגות מספיק נוחות"

    (ואני אוסיף – והפסקות שתייה, ומקלחת מדי פעם, וצימר בלילה… אבל חוץ מזה – פשוט מדרגה ועוד מדרגה וקו ועוד קו ועוד עיגול. והנה אדם)

    אהבתי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: