אל תזרמו: לא לבאדולינה, לא לגפני

לפני כשלוש שנים ניהלנו בתפוז דיון ארוך על תגובתו של גדי טאוב לספר "באדולינה" של גבי ניצן. כתבתי אז שמה שהכי מציק לי בניו-אייג'יזם הוא העדר כמעט מוחלט של אמצעי בדיקה מובנים לתוך המערכת. (מתוך אותו דיון, הפניה של זאב פוקס לרשימה של כרמל וייסמן על באדולינה, הכירה לי את אתר רשימות, ובמשך הזמן הביאה לפתיחת הבלוג הנוכחי שלי, אבל זה עופטופיק)

לפני כמה שבועות קרה מה שקרה עם הרב מרדכי גפני, והיום מצאתי ב"הארץ" את השבתאים החדשים מאת יאיר שלג, ובתגובות הפניה לרשימה "אוי הרב גפני. מה עשית." של אהרן פוירשטיין ברשימות. שני הקישורים האחרונים חשובים במיוחד, ואת האחרון חובה לקרוא עד הסוף.

גם בעולם אמנויות הלחימה יש מורים שעושים דברים שאסור. בד"כ אלה מורים בעלי כישרון מיוחד להבין את תלמידיהם, אחרת לא היו יכולים לתמרן אותם. בד"כ אלה מורים גדולים בתחום המקצועי, שיש להם בעיה קשה בתחום האישי.

מה שרק מדגיש את החשיבות הבסיסית של עקרון יסוד ביהדות: להטיל ספק בכל. ואני מוסיף (סביר שכבר אמרו זאת לפני): במיוחד במורה.

לפני מספר חודשים כתב שחר אילן את "אל תזרמו". דוקא שחר אילן, שידוע בהתקפותיו על הממסד החרדי, הציע להיצמד לערכים מסורתיים. המאמר עבר בשקט יחסי, אולי כי כבר רגילים אצלנו להתקפות על הניו-אייג', אבל (ובניגוד לתגובתו של גבי טאוב לבאדולינה), שחר אילן מציע אלטרנטיבה לניו-אייג'יזם.

דבר אחד צריך לזכור על זרימת המים: היא תמיד בכיוון למטה…

אפשר לכתוב על נושא ה"מורים הסוטים" עוד הרבה, אבל עשו זאת יפה לפני, גם אצל כרמל, גם אצל אהרן. רציתי בכל זאת להפנות לתגובותיו של אלישיר בדיון על הנושא, בפורום אמנויות לחימה קלאסיות: תגובה ראשונה ושניה, שתיהן ראויות לעיון.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • כרמל  On 7 ביוני 2006 at 16:11

    לא כל המורים עם כריזמה מושחתים אבל גם כשחשבתי שגפני הוא בחור הגון היה לי יותר קשה ללמוד ממנו מאשר ממורים אחרים, תמיד הכרתי בסגנון השונה הזה, המורה שנותן את התשובות, שעושה לך את העבודה.

    מורה טוב הוא מורה שמסרב שתיתלה בו, הוא מלמד אותך את השאלות או שואל אותך את השאלות כדי שאתה תתסתכל על התשובה בלבך, הוא מורה שמלמד אותך כלים ושמח כשאתה מתעלה עליו ומעודד אותך לכך. המורה לקונגפו שלי והמורה שלי לעבודה אנרגטית כאלו וגם המורה האחר שלי לתורה בבית חדש, אברהם לידר.

    תמיד היה לי את המודל הנכון למורים וחשבתי שגפני הוא פשוט מודל אחר שאפשר גם כן להפיק ממנו, אבל ברור לי כעת שצריך קצת להזהר מהמודל הזה. מה שהיה מבלבל בגפני זה שהוא תמיד דיבר כמו מורה שמלמד אותך כלים ודיבר על ענווה אבל היה קל מאד לראות שהוא לא שם. בגלל זה הנחתי שהוא עובד על כך והייתי מאד סבלנית כלפיו והערכתי את המודעות שלו לחסרונות שלו, מה שהיה זיוף מוחלט מסתבר.

    צחקתי כשכתבת שהטלת הספק היא עקרון יהודי. הספר הראשון של גפני שיצא בארץ הוא הספר "ספק" שעוסק בכך. הוא עודד אותנו להטיל ספק בכל, גם בו, ודווקא העידוד הזה גרם לנו לחוש בטחון גדול בו, הוא היה אמן של הפכים, הוא הבין שלא נבדוק זאת לעומק באמת.

    אהבתי

  • דוד כפרי  On 7 ביוני 2006 at 22:32

    לא כל המורים הכריזמטיים מושחתים, כמובן – אבל למושחתים הכריזמטיים הרבה יותר קל.

    את המשפט הזה שלך צריך לתלות על הרבה קירות:
    "מורה טוב הוא מורה שמסרב שתיתלה בו, הוא מלמד אותך את השאלות או שואל אותך את השאלות כדי שאתה תתסתכל על התשובה בלבך, הוא מורה שמלמד אותך כלים ושמח כשאתה מתעלה עליו ומעודד אותך לכך"

    מקווה שלא תתנגדי, אני מתכוון לצטט אותך הרבה איתו 🙂

    ראיתי את ההתייחסות לספרים של גפני (שלא קראתי) בתגובות לרשימה שלך. אכן, טכניקה ידועה של רמאים רבים היא להגיד "תבדקו אותי", אחרי שהכינו את הקרקע לכך שאיש לא יעיז לבדוק אותם… באמנויות לחימה יש תמיד אפשרות פשוטה לעשות קרב עם המורה ולראות מי שווה מה, או לצפות בו יורה בקשת ולראות מה הוא יודע באמת לעשות…

    אבל שוב, דוקא השרלטנים הם אלה שמפחידים אותי פחות. המורים עליהם שמעתי שפגעו בתלמידים/תלמידות/בנים של תלמידים (עיין ערך סאי-באבא) הם דוקא מורים שיכולתם בתחומם גדולה ומוכרת – ברפואה, בלחימה, ב"רוחניות" או במה שלא יהיה.

    בשורה התחתונה, כל אחד מאיתנו "שרוט" איפהשהו, וכל תלמיד צריך לבדוק אם המורה שלו מלמד *בגלל* השריטה. אם השריטה היא "תאהבו אותי", המורה שמלמד בגללה יחפש את הערצת תלמידיו, רק שה יעריצו אותו בגלל מה ואיך שהוא מלמד ולא בגלל מי שהוא – ואז תמיד יהיה חיפוש של "עוד משהו" בקשר מורה-תלמיד.

    צריך להיזהר ממורה שמחפש את ה"עוד משהו" הזה.

    אהבתי

  • אהרן  On 7 ביוני 2006 at 22:48

    תודה על ההמלצה 🙂
    אני חושב שאפשר ללמוד הרבה מהאופן שבו מורה מלמד. הפסיכופילוסוף המרתק מרדכי רוטנברג מדבר על גישה יהודית בין אב לבנו בין מורה לתלמידו, בהשראת תורת הצמצום. כמו שהאל צמצם את עצמו (בתורת הארי) כדי לפנות מקום לעולם ולבחירה החפשית, כך נקרא מורה לפנות מקום לתלמידיו, למחשבתם העצמית. מורה אמיתי באמת מלמד מתוך שקט, ומאפשר לתלמידיו לשמור על מרחב ושקט. הוא מפנה מקום בין המילים כדי להרהר על הנאמר. הוא נזהר משמוש בתרגילים רטוריים מרהיבים, כדי לאפשר מספיק מקום לעיקר. הוא לא יורד ממרום גבהו כדי ליצור מראית עין של צמצום הפערים וענווה מדומה, אלא מתייחס לפערים מתוך כבוד.
    אני חייב לומר שצריך לזכור, חשוב לזכור, שגפני עצמו, למרות כל הסיפורים האחרונים הקשים שאליהם גם התייחסתי, לא כולו רע. אני משוכנע שהוא נתן לאנשים לא מעט, וצריך גם לכבד את זה. הפער הדיכוטומי בין המנוולים לצדיקים לצערי לא תמיד כל כך מובהק.

    אהבתי

  • דוד כפרי  On 8 ביוני 2006 at 8:04

    יש לי השגות על דרכו של "מורה אמיתי", אבל אולי מורים לתחומים אחרים לא חייבים להתנהג כמו מורים לאמנויות לחימה…
    http://www.nrg.co.il/online/15/ART/997/894.html

    לענין, גם המורה שאצלו למדתי והתגלה כסוטה מין היה מורה טוב. למדתי ממנו המון. לזה בדיוק התכוונתי כשכתבתי לכרמל שלא השרלטנים מפחידים אותי, אלא המורים הטובים באמת. את השרלטנים קל לזהות, בעוד שמורה שבאמת יש לו מה ללמד הרבה יותר קשה.

    אהבתי

  • סֵג-אַן  On 10 ביוני 2006 at 14:39

    גם כרמל וגם אהרן הראו חוכמה..
    כתבו דברים ששמחתי לשמוע, ויש לי הרבה כבוד אליהם על זה.
    אני חושב שלקחתי את הדרך הקלה בהרבה מזלגים בחיים כי אף פעם לא היה לי מורה חי. אבל, גם בלי רוח חיים.. היו הרבה מורים מתים שאיכזבו אותי.
    כל התפכחות כזו היא כמו גלולה מרה של תבונה..

    אהבתי

  • אלון  On 14 ביוני 2006 at 10:51

    יש הסטה של רוחות או לחצים גם הצידה ובכלל מים הם חלק ממחזור, עולים למעלה כאדים חוזרים למטה כגשם, ניקווים במאגרים ושוב מתחילים את המערכת.
    יש מחזרויות ולא רק זרימה מטה מטה.

    אהבתי

להשאיר תגובה

