גשקו 2006, יום שני

גשקו 2006, יום ראשון

יום שני 08 מאי 2006

היום מתחיל רע, עם איחור לרכבת מקרית גת (קניתי כרטיסיה ולא השתמשתי בכל הנסיעות, אבל זה היה לפני הרבה זמן ועכשיו המערכת האלקטרונית לא נותנת לי להיכנס. עד שהענין מוסדר, הרכבת לת"א כבר יצאה… והבאה בעוד שעה) ותלמיד מקבוצת באר-שבע שמודיע שלמרות שתכנן להגיע לכל הגשקו, השתבשו תכניותיו והוא יצליח להגיע רק ליום האחרון. מוטב מאוחר מלא-כלום, אבל בכל זאת חבל…

מגיע לגני התערוכה ממש לסוף קאטה, מצטרף לצאן-צ'ואן ומגלה שוב, כמו בכל גשקו, שהגוף "מעביר הילוך" ברגע שמתחילים להתאמן: טרדות היומיום נשכחות, המתח בכתפיים ובגב יורד, הנשימה מעמיקה ומשתחררת… כמעט בלי להרגיש נכנסים ל"קצב גשקו" של קאטה, צאן-צ'ואן, חמש דקות לשתיה וחוזר חלילה, עד להופעות הצהריים שאחריהן אימון תחנות: מי שרוצה הולך לעמוד 45 דקות, מי שרוצה הולך להרביץ 45 דקות, ומי שרוצה הולך אלי – אני מדריך שיאצו בסיסי למעוניינים.

אחרי התחנות הפסקה לרוב האנשים, ואלה שצריכים להופיע ביום האחרון – עושים חזרות. כל אחד חושב שתנועה מסויימת בחרב צריכה להיות כך ולא אחרת, והתוצאה היא ויכוח בין שמונה אנשים על מיקומה של יד שמאל בתנועה של 10 ס"מ… שמסתיים בכך שפונים אל אחד הניושיצו, שמראה איך בדיוק התנועה צריכה להיות. אחרים נחים, אנחנו עובדים; קשים חייו של היישי…

בהפסקה, בין שיחה על תוכנות למשחק ולימוד גו להערה או שתים על שיאצו וטלפונים לכל מיני אנשים, פתאום נותנים לרגליים להרגיש את העייפות. עוד מעט יגיע מאסטר וונג ונתחיל את אימון הערב.

אימון הערב כולל שינג-אי למתקדמים והיישי, ואחריו טאי-צ'י לכולם. בשינג-אי המאסטר מתחיל לעבור על 12 החיות. מתאמן רק מי שכבר למד את התנועות; מטרת הגשקו בשלבים האלה היא להעמיק, לא להרחיב. עושים טיגריס, אחריו הדגמה+הסברים של המאסטר ושאלות, אחריו סוס, בז, ונשר-דוב. יהודה עומד לידי בהדגמות וכל הזמן אומר "איך הוא זז! תראה איך הוא זז!" ובאמת, למאסטר תנועה מאוד מיוחדת. איכשהו, הוא מצליח לעשות תנועות מדוייקות עד המילימטר, ובאותו זמן נראה כאילו הוא משקיע בהן אותו מאמץ מחשבתי שהיה משקיע בצחצוח שיניים. לא רואים שום כוח בתנועה עד שהוא מדגים יישום כלשהו; וגם אז, רואים רק את התוצאה, על האיש המודגם. המאסטר נראה כאילו אין טיפת מאמץ בתנועתו.

אחרי השינג-אי מתחילים לעבוד על הקאטה, עם כולם. עושים את הקאטה עד ה"עגור" הראשון שלוש פעמים, אחר-כך המאסטר מדגים, מדגיש נקודות חשובות ועונה לשאלות. אחרי השאלות ממשיכים לסוף ה"רבע" הראשון, ושוב הדגמה, הסברים ושאלות, ואז ממשיכים עד ה"עננים". אחרי כל קטע חדש, מתחילים מהתחלה. המאסטר זז לאט – לאט אפילו בשביל טאי-צ'י; גם למי שלא מכיר את התנועות קל לעקוב אחריו, אבל קשה להעתיק את התנועה שלו. יותר מדי אנשים מנסים, וזו טעות. צריך לעקוב אחרי הקצב ולעשות את התנועות לפי העקרונות – קודם כל משוחרר, אחר-כך מדוייק. השחרור הוא החלק החשוב ביותר בדיוק.

לעשות את הקאטה בקצב של המאסטר, קשה. אבל זה חלק חשוב באימון – כמו סוג של עבודה בזוגות, כל הזמן להתאים את עצמך לקצב של מישהו אחר. סוג של אימון בזרימה, שאחר-כך מאוד עוזר כשצריך לתזמן את התנועה שלנו עם תנועתו של תוקף.

"הוא זז פשוט", אומר לי יהודה, בהפסקה. יהודה מרצה להנדסה באוניברסיטת בן-גוריון, הוא כנראה לא רגיל לדברים פשוטים, אבל הוא נתן הגדרה טובה למשהו שמאוד קשה להסביר: איך מאסטר וונג פו-לאי זז. אין אצלו שום "קישוטים" לתנועה, הוא לא מכניס כוח מיותר ולא מתח, הוא פשוט זז. אם הוא יורד מאוד נמוך או עולה מאוד גבוה או נשאר בגובה הרגיל שאל הקאטה, לא רואים אצלו שום טיפה של מאמץ מצד אחד, וגם לא ריכוז מצד שני; הוא לא מתרכז, הוא לא מאבד ריכוז. הוא לא מתאמץ ולא מחפף. הוא פשוט זז.

בשאלות, שאלתי על התנועה "צ'י" (PRESS), והמאסטר הדהים אותי כשהסתכל עלי פחות משניה, תיקן לי סנטימטר בזוית המרפק, והראה לי איך התנועה יכולה להיות הרבה יותר חזקה משהיתה קודם. 17 שנים אני מתאמן על התנועה הזו, והאסימון הזה לא נפל… כשחוזרים להתאמן, אני שם-לב לתיקון החדש, וכנראה שתשומת הלב זו משכיחה ממני משהו לגבי היציבה – כי פתאום, בלי שאשים לב, הסתדר לי משהו בחיבור בין הגב לצוואר שעליו אני מנסה להתגבר כבר חודשים. בלי מאמץ, בלי מתח, פתאום הצוואר "צומח" מתוך הגב, והכתפיים משוחררות והראש כאילו נמשך למעלה. כל אלה היו שם קודם, אבל יחד איתם היה גם איזה שהוא מתח, תוצאה של נפילה לא מוצלחת; פתאום המתח פשוט נעלם.

היה שווה לבוא לגשקו…

אחרי האימונים שיחה עם מאסטר יחיאל ניר, אבל אני תופס טרמפ מוקדם עם חברים מהדרום ומספיק להתנצל בפני המורה שלא אהיה בשיחה. זו הפעם הראשונה בהרבה גשקואים שאני מפסיד שיחה איתו, אבל צריך עוד לעשות קניות לבית…

טאי-צ'י צריך להשתלב בחיים, לא החיים בטאי-צ'י.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • גולש תמים  On 9 במאי 2006 at 11:21

    הבנו שיש גשקו שמשקו מה שזה לא יהיה .אל תציף את אתר רשימות.כתבת על זה לפני יום.טיפה אחריות יש כאן עוד בלוגים שבגינם נכנסים לאתר רשימות

    אהבתי

  • יהודה  On 9 במאי 2006 at 18:28

    הי דוד
    תענוג לקרוא את הרשימות. לצערי לא הגעתי היום לגשקו (מרצה צריך גם ללמד…, חיים וטאי צ'י משתלבים)
    עכשיו בקשר לפשטות. גם למדענים יש נטיה לפשטות. בעלי הנסיון יודעים היטב כי הבסיס לכל דבר (גם מורכב) הוא הפשטות. ככל שהמדע מתקדם, מגלים יותר ויותר כי ניתן למצוא הסברים מאוד פשוטים למערכות מאוד מורכבות, כולל בטבע (ובמקרה, זה תחום בו אני עוסק).

    אינשטיין אמר פעם: "כל הסבר צריך להיות הפשוט ביותר האפשרי, אך לא יותר פשוט מכך". וואלה, ממש אימרת זן או טאי צ'י.

    אישית, איני יודע אם הייתי מגיע אי פעם להבנה בהקשר לפשטות התנועה של המאסטר ללא אימונים של שנים על שנים בטאי צ'י. קליפות על קליפות של תחפושות ומחשבות יש להוריד כדי להגיע לגרעין הפנימי, ובכל פעם שמשהו "מסתדר" אנחנו מגלים בעצם שהוא הופך לפשוט יותר, נוח יותר, טבעי יותר ("תעשה את זה טבעי …", נשמע מוכר?)
    כנראה שהמאסטר הוריד הרבה יותר קליפות מכולנו (אולי ביחד) ולכן נע בצורה מושלמת, כזו מושלמת שרק הוא יכול לשפר אותה עוד.
    מעניין ממה אתלהב בשנה הבאה? צריך עוד לעבוד קשה כדי להבין יותר בשנה הבאה, ובדרך נזרוק עוד קליפות מיותרות ונגיע לתנועה פשוטה יותר …
    פשטות, זה הסוד. כמה מסובך.

    אהבתי

  • Angel Eyes  On 9 במאי 2006 at 18:46

    נקווה שהמערכת תעבוד עכשיו.

    אני מתנצל בשם הגולש התמים מלמעלה ש-"התלונן". עבר עליו יום קשה, חברה שלו ברחה עם מישהו אחר, פיטרו אותו מהעבודה או שהוא סתם אידיוט (לא, אני לא יודע מי זה, אבל מישהו צריך להתנצל על התגובה שלו, נכון?)

    בדיוק קיבלתי קופון הנחה והתכוונתי לבדוק אם אוכל לטוס לדאלאס (אני במרכז אריזונה, ליד פיניקס) ואז גיליתי שיש גשקו בישראל. אני מניח שאריק בישראל.

    צלם תמונות!
    חנן (מסור ד"ש לכל מי שעוד זוכר אותי).

    אהבתי

  • דוד כפרי  On 9 במאי 2006 at 21:34

    גולש תמים,
    זה האתר שלי.

    יהודה,
    נדמה לי שזה "תער אוקהם", לא?

    חנן,
    אני מצלם, אבל יוצאות לי תמונות עלובות.
    כשיהיה לי זמן אברור ביניהם את הטובות, ואעלה.

    ד"שים אמסור בשמחה 🙂

    אהבתי

להשאיר תגובה

