דיגדוגים להגברת הריכוז

כשאני נכנס לבית-הספר, עם קשת ביד אחת ואשפת חיצים בשניה, הבנים צועקים לי "טאי-צ'י, טאי-צ'י!" בעוד שהבנות קוראות לי "קופידון, תירה עלי!"…

אני מעביר תכנית שנקראת "תפקוד במצבי לחץ", בה אני משתמש בכלים של אמנויות לחימה  כדי ללמד תלמידים להתמודד עם לחצים כמו בחינות, הפרעות של "חברים" בכיתה, רעש ועוד. הקשת היא אחד הכלים הכי חזקים שלי, הכי אטרקטיביים; ילדים שלא היו מוכנים להקשיב לי דקה בכל מצב אחר, יקשיבו הרבה כדי לקבל הזדמנות לירות.

אני מנצל את העובדה כדי ללמד סבלנות; לדוגמא, לחכות עוד ועוד לפני שמשחררים את החץ, לנשום תוך מתיחה מלאה של הקשת, ועוד; פסיכולוגים ידברו על "דחיית סיפוקים", הקשת הופכת את זה לדבר מעשי מאוד.

חלק מהתלמידים שלי רגישים מאוד להפרעות – בשיעור, בהפסקה, בכל מצב אחר, כל הצקה קטנה עשויה לגרום למכות, גם אם היא לא מכוונת. כדי ללמד אותם להבליג, אני מבקש מהם לירות בקשת בזמן שחבריהם מציקים להם, בכל צורה שאינה מכאיבה – נגיעות, דגדוגים, משיכות באזניים, קריאות, קללות, מה שעולה על רוחם.

יש רק שלוש הגבלות: אסור לגעת באזורים אינטימיים ובפנים, אסור להכאיב ואסור לדחוף את הקשת ממקומו (ענין של בטיחות).

מדהים לראות נערים שעל כל נגיעה היו מתפוצצים, שומרים על ריכוז מופתי כשיש להם מטרה מוגדרת להשיג; וברגע שהם מבינים איך לעשות את זה, איך להתמודד עם ההפרעות, שום דבר לא יפריע להם ליישם את הטכניקה גם במבחנים, ובעצם בכל מצב.

צריך רק לקוות שיימצא תקציב לשנה הבאה…

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אלכס  On 10 במאי 2005 at 14:24

    הבנים שלי תאומים בני שש, כל הזמן מציקים אחד לשני
    אני הולך לנסות את תרגיל הקשת הזה איתם
    תודה על הרעיון

    אהבתי

  • דוד כפרי  On 10 במאי 2005 at 14:32

    בתוך משפחה זה עשוי לא ממש לעבוד.
    מכירים אחד את השני יותר מדי, ובמיוחד מכירים את נקודות התורפה אחד של השני טוב מדי.

    אולי כדאי להתחיל עם חברים שלהם, לא אחד עם השני.

    נקודה חשובה נוספת:
    כדי לא להיגרר לדגדוגים, צריך שיהיה מוקד אחר לריכוז; אני משתמש בקשת, אבל למרות שזה יכול גם להיות משהו אחר זה צריך להיות דבר ברור מאוד ומוגדר מאוד.

    בהצלחה, וספר לי איך היה!

    דוד

    אהבתי

להשאיר תגובה

