תמונות בתערוכה, צוענים

על קאזוהיטו יאמאשיטה שמעתי לפני יותר מעשרים שנה, כשהגיע לארץ תקליט (ויניל) שהוציא: תמונות בתערוכה של מוסורגסקי, בעיבוד לגיטרה סולו. הייתי המום כששמעתי אותו: הוא הפך גיטרה-סולו לתזמורת, הוציא ממנה קשת מדהימה של צלילים, מעדין ושקט כשיר-ערש עד לרם ומבריק כמו מארש. היכרתי את העיבוד לתזמורת של ראוול, ויצא לי לשמוע קטעים מהעיבוד של יאמאשיטה אחר למוסיקה אלקטרונית; העיבוד של קאזוהיטו לגיטרה, לדעתי, עולה על שניהם. מרגש יותר, עדין יותר, סוחף יותר…
התקליט אבד לי מתישהו, ושנים חיפשתי דיסק ולא מצאתי; זאב ארליך הביא לי עותק מיפן, והוא מתנגן עכשיו ברקע, מעמיד את הנגינה שלי בפרופורציות. כשאומרים לי שאני מנגן יפה, אני יודע כמה עוד יש לי ללמוד…
כאן יש דוגמיות להורדה ושמיעה, תחת הכותרת Real audio sample. למרות ש-El Colibri מדהים בטכניקה ובברק, שתי היצירות האחרות (וחבל שאלה רק קטעים) מציגות יותר את קשת המצלול שלו.

רוני רוחקין, חבר, הביא לי לשמוע את הפסקול של ונגו, סרט שהוא תירוץ להשמיע פלמנקו.
אם קיאוזוהיטו יאמאשיטה הפך את הגיטרה לתזמורת, הצוענים הספרדים הפכו אותה (מזמן) למערכת תופים, כזו שמשמיעה את הלמות הלב – לא כלי שמלווה את שאר הכלים, אלא הלב עצמו, שכל השאר מלווה אותו. שמחה, צער, אהבה, קנאה – גיטרה צוענית צועקת או לוחשת אותם, מלב אל לב.

פלמנקו, בריקוד או בשירה, אינו פלמנקו בלי גיטרה.
אלבניז, ילד-פלא מחונן שהלחין את אסטוריאס בהשראת הפלמנקו, ניגן וכתב לפסנתר; מעולם לא שמעתי את אסטוריאס על פסנתר, ואני לא מסוגל בכלל לדמיין איך זה עשוי להישמע. מהיום שסגוביה עיבד את המקור לגיטרה, איש לא מנגן את המקור.

את הסרט ונגו לא ראיתי, והביקורות באתר למעלה טוענות שהסרט מפריע למוסיקה. גילו את אמריקה – כשיש גיטרה בסביבה, כל דבר מפריע למוסיקה…

תודה לזאב ורוני, שהזכירו לי כמה אני אוהב גיטרה, ולמה, שנים אחרי שהבנתי שסגוביה אני לא, אני עדין מנגן.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

