על תרגול "13 התנועות" בטאי-צ'י צ'ואן, ועל יצירתיות

דיון שהתחיל ברשימה של זאב ארליך על מהירות בחיים, עבר לעסוק במהירות בתרגול; משם עברנו לדון בעקרונות לועמת טכניקות, ו-jossel שאל אותי על "13 התנועות" ועל יצירתיות.
אני עונה כאן מטעמי נוחות; הדיון, כך נראה לי, ימשיך בתפוז. לקוראי רשימות אני ממליץ לחזור מדי-פעם לדיון בתפוז; יתכן שמה שתרצו לכתוב כאן כבר נאמר שם, ואולי גם זכה לתגובה.

 

על תרגול "13 התנועות" בטאי-צ'י צ'ואן, ועל יצירתיות

אם בטאי-צ'י יש רק 13 תנועות (וגם כאן, וכאן), מדוע בכל שיטות הטאי-צ'י מתרגלים קאטה כל-כך ארוכה?
כנראה שיש לזה סיבה, אחרת משפחות צ'ן לא היו מתרגלות קאטות ארוכות, ואמן-לחימה גדול כמו יאנג לו-צ'אן לא היה מתעקש שבניו ילמדו ויתרגלו את הקאטה שיצר, והם בתורם לא היו מלמדים אותה הלאה. כך גם וו, ו-סון – אותו סון לו-טאנג, שהיה מאסטר ידוע גם בשינג-אי ופה-קואה (כלומר הכיר היטב את עקרונותיהם), ופיתח סגנון טאי-צ'י משלו, שגם הקאטה שלו ארוכה למדי (98 תנועות).

התשובה, עד כמה שאני מבין (ויכול להיות שאני לא מבין עד הסוף), היא שלא מדובר על 13 תנועות, אלא על 13 עקרונות, או רעיונות של תנועה; אבל כדאי לזכור שהטאי-צ'י שאני לומד לא עומד בפני עצמו, אלא הוא הכנה ללימוד שינג-אי, ויחד הם הכנה ללימוד פה-קואה; יכול להיות שמי שלומד רק טאי-צ'י יחשוב אחרת על נושא זה.

תרגול "13 התנועות" בטאי-צ'י צ'ואן נעשה ע"י תרגול של תנועות רבות הרבה יותר מ-13, כשבכל תנועה אמורים לבוא לידי ביטוי מספר עקרונות (מתוך ה-13), בדגשים שונים בכל פעם. יש אנשים שפשוט חוזרים על תנועות הקאטה שהם לומדים; לדעתי, הם עושים "התעמלות בניחוח סיני", או סתם ריקוד – לא אמנות לחימה.
לדעתי, תרגול התנועות בלי נסיון להבין מה עומד מאחוריהן, הוא לא יותר מריקוד.

מצד שני, תרגול "13 העקרונות" ללא קאטה, כבר לא יהיה טאי-צ'י צ'ואן; זה יהיה משהו אחר. לא בהכרח פחות טוב, פשוט אחר. אם מאסטרים גדולים כמו יאנג לו-צ'אן, סון לו-טאנג ו-וואנג שו-צ'ין טרחו לתרגל וללמד קאטות ארוכות, כנראה שהם ידעו מה הם עושים. זה לא אומר שאחרים, כמו וואנג שיאנ-ג'אי, טעו. הם פשוט הלכו בדרך אחרת. וואנג שו-צ'ין, מייסד השושלת שאני מנסה להיות חלק ממנה, למד גם אצל וואנג שיאנג-ג'אי, וצאן-צ'ואן הוא חלק חשוב מהתרגול שלנו.

 

יצירתיות

האם אדם הלומד לנגן באך בדיוק לפי התווים, אינו מבצע תהליך יצירתי? אפילו אם הוא רק מנגן את התווים, עליו להכשיר את גופו לייצר את הצלילים, עליו להכשיר את מוחו לזכור את המנגינה והקצב. אבל אם הוא עושה יותר מזה, ומנסה גם להבין את ההרמוניה, הקונטראפונקט, הפוליפוניה…? אם הוא מנסה להבין למה התכוון באך כשכתב את היצירה? האם בכך אין תהליך יצירתי?

לדעתי, חזרה על תנועות בלי לנסות להבין מה עומד מאחוריהן הוא ריקוד נחמד, אבל לא אמנות לחימה. לעומת זאת, התהליך של נסיון להכשיר את הגוף והמוח להבין וליישם עקרונות השיטה, הוא תהליך יצירתי מאוד.

לגבי האפשרות ליצור קאטה משלי – כל קאטה שאצור היום, יצירתית ככל שתהיה, תכיל את תרגול העקרונות כפי שאני מבין אותם היום.
מה אם חסר לי משהו בהבנה?

הקאטה שאני מתרגל היום, מתחילה מתרגול המתאים למתחילים שאין להם שום נסיון באמנות לחימה.
אחרי מספר שנים, משנים חלק מהתנועות, ובונים על העקרונות של המתחילים עקרונות נוספים, הבאים לעזור בתרגול שינג-אי צ'ואן. אחרי מספר שנים נוספות, משנים תנועות שוב, ועל העקרונות המשותפים לטאי-צ'י ולשינג-אי צ'ואן מוסיפים את הרעיונות והעקרונות הבאים לעזור להבין ולתרגל פה-קואה.

את עקרונות הטאי-צ'י צ'ואן אני חושב שאני מכיר, גם אם לא מסוגל ליישם בכל מצב.
את עקרונות השינג-אי-צ'ואן אני מתחיל להבין.
בפה-קואה אני יודע שאני רק בתחילת הדרך.
אם אצור קאטה משלי עכשיו, מי לידי יתקע שבאמת אדע להכניס לתוכה את כל העקרונות והרעיונות של השיטה שאני מנסה ללמוד?

מוצארט היה גאון; הוא כתב את הסימפוניה הראשונה שלו בגיל חמש. מי מכיר אותה? רק מומחים למוצארט. את הפתיחה לסימפוניה הארבעים שלו מכיר מכיר כמעט כל אדם בעולם המערבי, אפילו אם לא בשם. גם הגאון הזה למד והתפתח בימי חייו.

אני יכול לנסות לייצר היום שיטה משלי, על סמך הבנתי. אני יכול גם לוותר על הנסיון הזה, ולהמשיך ללמוד.

אני יודע שאני לא מוצארט.

כשאהיה מאסטר, אולי אחשוב אחרת.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • רוני  On 18 בספטמבר 2004 at 13:52

    באתר האיטלקי (?) ממנו הבאת הקישור לוואנג שו-צ'ין, יש גם תמונות של וואנג פו-לאי. שמת לב שהוא לבוש שם בחולצה של המרכז הישראלי לטאי לצ'י?
    http://www.yiquanitalia.it/

    אהבתי

  • דוד כפרי  On 18 בספטמבר 2004 at 16:09

    🙂
    לא שמתי לב – תודה!

    אהבתי

להשאיר תגובה

